Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Min V60 -16 plingar till innan en kamera oavsett vad skärmen i bilen visar. Klockrent! Hade en sån där som ligger uppe på instrumentbrädan förr i tiden. Den sparade körkortet många gånger :wink:
av Tompe72
Tryck på inställningar
Välj My Car - IntelliSafe - Road Sign Information
Tryck i Varningsljud
Nu får du varningsljud om du överskrider hastighetsbegränsningen men även för fartkamerorna (Vid hastighetsvarning har jag valt +20 km/h)Så slipper du ett evigt plingande
Användarvisningsbild
av GustavB
I min XC90 går det inte heller att få till! Jäkligt dåligt.

Tror inte det har så mycket med Volvos säkerhetstänk att göra. Jag skulle vilja påstå att en varning istället kan öka säkerheten. Då slipper man kanske folk som tvärnitar framför kamerorna!
av KrilleW
troubleshooter skrev:Det förstår väl var och en att Volvo inte kan ha ett pling för att uppmärksamma dig att du kör för fort, det går ju rakt emot Volvos säkerhetsstrategi att ingen ska dö eller skadas svårt av en Volvo.......Att ha pling för att markera är ju som att uppmana folk att köra för fort :wink:
Vilket flummigt argument. Det primära med en fartkamera är inte att sätta dit folk, utan det är att de skall agera förebyggande och sänka hastigheten på olycksdrabbade vägavsnitt. Då är det väl alldeles utmärkt att bilen uppmärksammar dig att du kör för snabbt så att du kan sänka hastigheten på aktuell sträcka. Att dra en parallell mellan plinget och att uppmana till att köra för snabbt....märkligt.
Det var ursprungligen lite ironiskt skrivet, men eftersom du tog upp det så....Ja, den officiella synen med kamerorna att de ska öka säkerheten på vissa vägavsnitt och ibland med all rätt, jag tycker tyvärr alltför ofta att jag ser att när dessa vägavsnitt blir längre så förlorar kamerorna många gånger sitt syfte.

Kan bara se praktiskt på Väg 55 mellan Enköping och Uppsala där det nu mer sitter ett flertal kameror, förbi kameran har farten minskat men under en tid då jag pendlade där så jag blev dagligen omkörd mellan kamerorna av bilar som sedan bromsar ner sig till laglig hastighet förbi kameran och sedan ökar igen, vet inte om det har ökat säkerheten direkt. Själv så bryr jag mig inte om vare sig plingandet eller fartkamerorna då jag åtminstone oftast håller mig inom givna ramar.
av Exyzäta
ogren skrev:Jag tycker att det lät rimligt. Med din logik borde bilen plinga hela tiden när den märker att man kör för fort och inte bara vid fartkameror.
Som bältesvarnaren, pling, pling, pling, pling.

Har just dessa hybrider annan AC än andra v60[…]

Jag hittade på ett Amerikanskt forum en med […]

Trasig Renault Scenic

Otroligt inspirerande och intressant läsning.[…]

här sitter det