Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefanc67
Vart och tvättade min bil nu på morgonen
Och väl hemma så är bilen lika skiten som den var innan
Då är det lite blött ute, men ej så farligt

Gick precis igenom bilen, sidorna upp till halva framdörrarna samt fran och bakskärm samt
Trösklarna
Fulla med smuts pga sprut i från fram och bakdäcken
Vart inne och kollade på stänkskydd finns ej för bilar med
Stylkit
Fan va menlöst det känns
av filippb
Håller med, det går utmärkt att kombinera på hemsidan men när jag lämnade in bilen för montering av kitet så ringde de sen och meddelade att de var tvungna att slänga stänkskydden jag hade då de inte passade längre.

Dåligt, hoppas att det dyker upp ett alternativ för oss med kit antingen från Volvo eller någon annan. Har också skrivit det till Volvo som återkoppling.
Den större modellen stänkskydd (finns två olika) till XC90, passar inte den? På bilderna ser de ganska lika ut med placeringen av fästskruvarna iaf...
Låter som samma bekymmer som ex r-design har dragits med genom åren. Finns inga stänkskydd om man har det kittet, helt idiotiskt.
av filippb
grillchips skrev:Låter som samma bekymmer som ex r-design har dragits med genom åren. Finns inga stänkskydd om man har det kittet, helt idiotiskt.
Har det varit samma problem med andra modeller? Hade V70 R-design -09 innan och den hade stänkskydd fram, dock så var det nog inga speciella trösklar på den men du kanske tänker på nyare bilar - 40 eller 60-serien?

Vet någon varför XC90 har två olika modeller på stänkskydd?

EDIT: verkar som att de har löst det för XC90 iaf:
31399345 - Fram, för bilar utan "Body kit, sida"
31414645 - Fram, för bilar med "Body kit, sida"
V50 har det problemet, likaså s40n. Jag vet att V70 rdesign inte kan få stänkisar BAK, jag menar, man vill väl ändå ha alla 4 av estetiska skäl även om 2 är bättre än inget. :)

40- och 60-serien har väl inga annorlunda trösklar eller fram-/bakkjolar vilket gör det enkelt med stänkisar. R-design på "äldre modeller" har ju annan utformning på dessa delar. Tycker inte det borde kostat Volvo alltför mycket att ta fram en mall för dessa också.
Nu kanske jag talar i nattmössan, men märkligast av allt är väl att dessa "sportmodeller" ofta har större fälgar/bredare däck som också hamnar längre ut i hjulhusen = mer skit som slängs runt utanför hjulhuset = smutsiga och blästrade skärmar.

Men Volvo kanske tycker att design går före funktion här... Även fast det i mitt tycke funkar alldeles utmärkt med stänkisar på en sportis.
av filippb
Problemet är också att trösklar med bodykitet går ut i mitten och i vissa vinklar ger snarare fett än sportigt intryck. Dessutom gör det att tröskeln längst fram går in under bilen och blottar dörrsidan, försökt fånga det på bilden nedan
Bild
Har beställt stänkskydd bak nu
Tänkte jag skall lacka dom till helgen

Skickade feedback till volvo ang problematiken
Hoppas dom löser det
Skall även kolla upp stänkskydden fran till XC90 med stylekit
Men troligtvis passar dom inte

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]