- sön 24 apr 2016, 22:59
#1070422
Jo, det finns saker man kan göra. Däcken är som sagt en men det är svårt att veta i förväg vilka som är bäst. Bara man har ganska nya däck kommer man ofta långt.
Sedan finns det ofta flera svaga punkter som kan isoleras i efterhand. Hjulhus, dörrar, golv och torpedväggen för att ta bort vägljud, i den ordningen.
Har grejat på med två XC60 och en XC70. Trots att bilarna är mycket lika i konstruktionen finns det flera små detaljer som påverkar oljudsnivån i dem. Vissa delar går inte att komma åt i efterhand så vi har inte fått någon XC60 lika tyst som 70:n men de har blivit mycket mer lika.
90-serien är bättre byggd och har därmed bättre förutsättningar att vara tyst. Jag tror det går att få ner det i huvudsak ganska högfrekventa vägljudet med isolering runt hjulhus och dörrar. Stomljud är svårare men i de korta provturer jag gjort har jag inte hört mycket sånt.
Sedan finns det ofta flera svaga punkter som kan isoleras i efterhand. Hjulhus, dörrar, golv och torpedväggen för att ta bort vägljud, i den ordningen.
Har grejat på med två XC60 och en XC70. Trots att bilarna är mycket lika i konstruktionen finns det flera små detaljer som påverkar oljudsnivån i dem. Vissa delar går inte att komma åt i efterhand så vi har inte fått någon XC60 lika tyst som 70:n men de har blivit mycket mer lika.
90-serien är bättre byggd och har därmed bättre förutsättningar att vara tyst. Jag tror det går att få ner det i huvudsak ganska högfrekventa vägljudet med isolering runt hjulhus och dörrar. Stomljud är svårare men i de korta provturer jag gjort har jag inte hört mycket sånt.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936