Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnnet
+1 på ovanstående. T8 plus 40-50k i extrautrustning landar på 8500kr/mån (gissar dock att det är innan man kan få 10k ytterligare nedsättning per år).
av Jacobsson
Ja man får Max reduceringen på 16 000:- per år och att nybilspriset baseras på 620 000 istället för ca 770 000. Mitt förmånsvärde blir ca 6200:-
Jag kör dock över 3000mil per år.

Min V70 hade ett nypris på över 500 000 vilket gör att den blev rätt dyr per månad.
av linnnet
Då är jag med. Jo, den där 3000-mils reduceringen av förmånsvärdet gör ju sitt till.

Notera dock att from 2017 får man bara dra av 10.000kr på förmånsvärdet för en laddhybrid. Och man får 'bara' 20.000kr i miljöbilspremie (för laddhybrid).

Fårstår inte riktigt hur man driver mot en mer miljövänlig bilflotta i landet genom att försämra förutsättningarna jämfört med 2016 ?:-/
av Jacobsson
Det finns mycket i politiken som inte riktigt går ihop mot det miljövänliga.
Och det finns definitivt mycket som inte går ihop kring skatter....

Tack för tipset, ska kolla mer på det.
i min offert står det att supermiljöbilspremien är på 20 000 så det visste jag. vad hade den varit om jag fått bilen i december i år?
av linnnet
Tyvär är det ju så :)

Korrigering: From 11/1 2016 gällde 20.000kr för laddhybrider.

Kollar just nu på BMWs laddhybrid x5 40e. Den kommer ner en del både i pris och förmånsvärde men känns för mig som mindre bil på alla fronter...
Sämre eldrift, 5 sittplatser, äldre teknik...

Sitter precis som du och jagar bra förmånsvärde då det nästan är viktigare än själva leasingavgiften =)
Senast redigerad av 1 linnnet, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej 20160101 blev det 20000kr för laddhybrider. Jag fick ut min i november 2015 och fick 40k men Kollegan fick sin BMW i3 REX i mars 2016 och fick bara 20k.

Ev kommer det att ändras, kanske till det bättre, 2018. Då kommer framför allt rena elbilar få högre premie om dom lyckas verkställa bonus-malus-systemet.
av linnnet
Korrigerat! Från 1/1 2016 var det 20k för laddhybrider.
Läste i samma veva att man ej är berättigad supermiljöbilspremie om man leasar bilen. Det var en nyhet för mig! Det är tydligen ägaren av bilen (leasingbolaget som får supermiljöbilspremien). Har inte läst något alls om detta - ta rman för given att de skickar premien vidare till leasingtagaren? =)
av Jacobsson
Tror det råder lite missförstånd på olika sidor.
Det finns så otroligt många sätt att leasa en bil idag.
Vi kör företagsleasing där vi leasar direkt av Volvo vilket gör oss till mottagare av premie.
sen finns det leasingfirmor som blir som en mellanhand, där stannar givetvis premien..

Det känns dock rätt knepigt när man driver företag ibland.
har har startat det utan bidrag och helt själv utan investerare. idag är det 10 anställda och vi har gjort en vinst varje år som ökar med 25% per år.
detta lever till mycket skatt och sociala avgifter, på det kommer vinstskatt, senaste året på 450 000, totalt vågar jag inte räkna på..
För att personalen ska må bra och snabbt vara tillbaka i arbete från sjukdomar kör vi på sjukvårdsförsäkring för alla..
så ibland undrar jag varför inte skatteverket bjuder på en bil var tredje år ;-) åtminstone skulle finansministern kunna leverera den när det är dags..

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]