Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Djungelbrand
Jag gnäller inte på att det inte ser rent och fräscht ut. Det handlar ju så klart bara om hur väl man underhåller det. Det jag funderar över mest är att det blir veck och typ pösigt av bara provsittning!
av KrilleW
XC90_Executive skrev:Om man säger såhär. Det går inte att köpa nappaläder (eller annat läder) och tro att det håller sig rent och fräscht utan att rengöra och smörja in det. Kör bl.a en XC90 T8 med amber nappa och det ser alltid bra ut. Jag har behandlat det själv och sen rengör jag det relativt ofta.

Tidigare har jag kört 4000mil i en XC90 D5 Inscription med mörkt nappa. Samma där. Rengjorde ofta och det såg ut som nytt efter 4000mil.

Jag må vara trög ibland, men att tro att läder är underhållsfritt påstod jag aldrig :)
Det jag syftar på är att det känns som kvalitén har försämrats i 90-serien jämfört med V70. Att dra den slutsatsen är ju inte direkt svårt när man jämför bilar som är ett par veckor gamla mot en som är ett par år gammal.

https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_XC ... i-carousel
Här är ett exempel. XC90 R-design med 1023 mil på mätaren. Räcker det verkligen att smörja in för att förhindra att lädret "rullar sig"?
Senast redigerad av 2 KrilleW, redigerad totalt 0 gång.
av BiTu
KrilleW skrev:
XC90_Executive skrev:Om man säger såhär. Det går inte att köpa nappaläder (eller annat läder) och tro att det håller sig rent och fräscht utan att rengöra och smörja in det. Kör bl.a en XC90 T8 med amber nappa och det ser alltid bra ut. Jag har behandlat det själv och sen rengör jag det relativt ofta.

Tidigare har jag kört 4000mil i en XC90 D5 Inscription med mörkt nappa. Samma där. Rengjorde ofta och det såg ut som nytt efter 4000mil.

Jag må vara trög ibland, men att tro att läder är underhållsfritt påstod jag aldrig :)
Det jag syftar på är att det känns som kvalitén har försämrats i 90-serien jämfört med V70. Att dra den slutsatsen är ju inte direkt svårt när man jämför bilar som är ett par veckor gamla mot en som är ett par år gammal.

https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_XC ... i-carousel
Här är ett exempel. XC90 R-design med 1023 mil på mätaren. Räcker det verkligen att smörja in för att förhindra att lädret "rullar sig"?
Om kvalitén är bättre ellre sämre än deras tidigare läder kan jag inte uttala mig om. Men att smörjning av lädret förhindrar att lädret "rullar sig" det vet jag. Jämför med hudkräm för människor. Sedan det några av er säger att det ser dåligt ut redan i provbilarna, det säger väl ingenting? Folk som hoppar in hursomhelst eftersom det inte är deras bil och "gottar" ner sig I sätet och testar 1001 inställningar är väl inte direkt bra för lädret.Så att nappa eller finare läder är känsligare är ingen nyhet, men med lite skötsel så håller det sig fint.
av Exyzäta
Till syvende och sist är det ju från samma sorts djur skinnet kommer ifrån ändå, en KO! Att sitta och gnida sitt arsel mot ett koarsel kräver sin man. Hahaha...
av Lövet
Tjafs borttaget
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tycker inte att läderkvaliten är sämre nu än tidigare Volvobilar. Har haft många Volvobilar, minst sagt, och upplever att alla ser ut som nya även efter 2 år. Så länge det sköts korrekt.
av Amli
KrilleW skrev: https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_XC ... i-carousel
I just detta fallet behöver skinnet nödvändigtvis inte vara sämre då i-och ursteget ur en SUV skiljer sig mot t ex en vanlig kombi. I princip alla vrider sig för att kliva ur en XC90, så är inte fallet i t ex en V90 där man mer bara rester sig upp, och då blir det en annan påfrestning. Kan bara vara dåligt sytt.
Precis så här blev det nämligen på min tidigare X5:a som hade nappaskinn av den anledningen. Men detta byttes på garanti och var inte ett problem sedan. Oavsett är det inte kul och det ser verkligen inte premium ut.
Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]

Det är en 2013