Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Vojje, jag bara konstaterar att med farthållaren aktiv har man ett extra säkerhetssystem som många gånger är betydligt snabbare på att upptäcka hastighetsförändring på bilen framför, då farthållaren aldrig håller på med aktiviteter som kan störa dess funktion. Alltså jämfört med en människa som kan behöva dom extra sekunderna då de kanske kolla backspegeln eller pillar på stereon i just den sekund de annars skulle behöva bromsa.

Vill du ha ett exempel på när det kan underlätta med kort avstånd kan du få det också, så kanske du blir lite trevligare i tonen.

T.ex på 2+1 väg har jag inget emot om bilen framför mig som ligger efter långtradaren men inte vill köra om ligger på ca 1-2 sekunders avstånd istället för 3 sekunder, då jag kan slutföra omkörningen av dem snabbare och fler hinner om innan det blir enfiligt igen.

Det är helt enkelt trafiksituationen för tillfället som avgör. Sen är 3-sekundersregeln inte exakt jämförbar med meter och km/h. I 60km/h är 3 sekunder 50m.. I 90km/h 75m och i 120km/h 100m. I 30km/h 25m.
Jag är rätt övertygad om att du själv ibland ligger närmre än 3 sekunder. Det finns inte en förare i Sverige som ibland ligger närmre.. Däremot kan man genom att vara lite defensiv utan större problem klara av att inte gå så nära att man kan bli bötfälld.
av mf135
Det var inte meningen att trampa på blågula tår som jag tydligen gjort. Dock, fysikens lagar kan inte upphävas och bestämmer ytterst hur säker bilen är hur man än vill resonera.
Användarvisningsbild
av Vojje
på frågeställningen hur ett avstånd på 1 sekund är mer underlättande vid en omkörningssituation än ett på 3 sekunder verkar Joel80 bli oss svaret skyldigt. Anledningen är naturligtvis att den adaptiva farthållaren kan ställas in på oacceptabelt snäva avstånd till framförvarande. Därmed inte sagt att farthållaren troligtvis är utmärkt till att "följa John". I alla fall tills den stängs av p.g.a. snörök, hällregn eller allmänt smuts.
För övrigt gäller samma trafikregler på 2+1 väg som det övriga vägnätet.
Att hålla rejäla avstånd och att följa högsta tillåtna hastighet är billiga och enkla medel för en säkrare trafik.
De flesta vet hur irriterande det är med bakomvarande som ligger för nära särskilt om dess halvljus är lite högt ställt.
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha.. du är lustig du vojje!

Är det nån annan än vojje som känner att dom inte förstått mitt svar så kan jag försöka förklara igen.
av mf135
joel80 skrev:Hahaha.. du är lustig du vojje!

Är det nån annan än vojje som känner att dom inte förstått mitt svar så kan jag försöka förklara igen.
Bara så jag hänger med, ju mindre avstånd mellan fordon ju fler kan du köra om på en gång? Jag har ju kört på bana en del och där är det så men min XC70 är väl avsedd för allmänna vägar och inte tänkt för banracing (vill inte av däcksgummi på sidorna som då). Fast du har kanske en sån där Polestarmod som inspiration.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag menar inte att man ska ligga speciellt nära. Jag förordar ofta längre avstånd än vad folk vanligen håller. Däremot ser jag en liten fördel i adaptiv farthållare vad gäller reaktion på ändrad fart framför. Nu ska man ju inte använda farthållaren som autopilot utan själv också köra bilen, men i det fall att man av nån anledning har ögonen på något annat just när framförvarande bromsar så kommer adaptiva farthållaren hjälpa till och kanske rädda situationen.

När utrymmet att köra om på är en begränsad sträcka hjälper det ju också såklart om de man kör om ligger tätt. Om det däremot inte är mötesfri omkörning skulle jag säga att längre avstånd är att föredra då man inte alltid hittar raksträcka långa nog att köra om fler samtidigt.

Det jag också påpekat är att "tresekundersregeln" inte är något lag eller trafikregler. Däremot är det en bra rekommendation i de allra flesta fall. Svår att hålla i rusningstrafik i Stockholm.. I allafall utan att man till slut kryper fram p.g.a alla som kör in i luckan så man måste sakta ner ännu mer.

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]