Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
joel80 skrev:Snepo
Man kan välja ett läge i bilen som "fyller på" el upp till 20km eldrift.. Men då går ju såklart förbrukningen upp eftersom man använder motorn till att ladda. Istället för runt 6-6.5l/100km i 110km/h går det då upp till 1-1.2l/100km... Jag är väldigt tveksam till att det i slutänden spar bränsle.
Använt det nån enstaka gång för att få upp 5-10km för att kunna glida stadskörning tyst på slutet av en längre resa. Men för det mesta bäljer jag istället att gå över i "save"-läget när det är 20km kvar om jag vill ha till slutet av resan... Då laddar den inget från motorn utan håller bara laddningen.. I lägre hastigheter och vid inbromsningar kan den ändå gå över till eldrift då.
Okey jag förstår. Intressant med elbilar och Bi Fuel. Man har fått en helt annan uppfattning om dessa bilar. Efter att ha läst om det här på forumet. 1-1,2/100km är ju inte bra,det dubbla. Håller med dig spar nog inte bränsle.
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]