Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BiTu
Undrar bara om akustikrutor är värt att kryssa för i V90? Blir det märkbart tystare, eller marginellt?
av LumberJack
philipsguy skrev:Relaterad fråga, varför är det inte akustikruta i baklucka på V90n, eller är det standard?
Anledningen till att det är så torde vara att akustikrutorna är "säkerhetsrutor" och ska vara svåra att ta sig in genom. På samma sätt blir de svårare att ta dig ut genom om man av någon anledning inte kommer ut genom någon av dörrarna. Är bakrutan lättare att krossa finns en väg ut ur bilen.
av Btorvestad
Jeg har laminerte ruter på min XC90, men har ikke prøvd uten. På den forrige V60en hadde jeg det også og der syntes jeg det var stor forskjell da jeg prøvde en som ikke hadde det. Jeg var ikke i tvil da jeg bestilte XC90en.

Det jeg har hørt angående bakruten er at det er dyrt å produsere når vinduskviskeren skal gå gjennom selve ruten.
Användarvisningsbild
av bjornw
Tycker det är riktigt svårt att svara på. Har haft det på de senaste bilarna mest av säkerhetsskäl och upplever att de hjälper till att hålla borta omgivande ljud, tex mötande trafik, bättre än vanliga rutor. De ger en lite tätare känsla.
Om oljudet från den egna bilen påverkas tycker jag är svårt att påvisa. Under visa förutsättningar kanske, tex om det är blåsigt eller regnigt. Upplever ingen stor skillnad när jag provat bilar utan.

Däremot har jag sett hur kompisen såg ut efter att blivit påkörd i sidan på sin Toyota och rutorna splittrats in i bilen. Efter 8 operationer under lika många månader för att plocka ut glaset var han rätt sliten. Ett lätt val för mig.
Användarvisningsbild
av bjornw
Kan förresten vara idé att titta på Loungepaketet, då får man iaf tillbaks lite pengar (knappt hälften) vid inbyte. Som eget tillval är det inte värt ngt.
av andersuw
philipsguy skrev:Relaterad fråga, varför är det inte akustikruta i baklucka på V90n, eller är det standard?
Jag vet inte hur det är med detta på V90 men en diskussion om saken när det gäller XC90 finns här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=123037
av andersuw
BiTu skrev:Undrar bara om akustikrutor är värt att kryssa för i V90? Blir det märkbart tystare, eller marginellt?
Jag har laminerat glas (numera tydligen kallade "akustikrutor") i båda mina nuvarande bilar. När det jag köpte min V70 -02 som begagnad 2007 var det väl mest en lycklig slump att det blev så. När jag köpte min V70 -15 var det ett krav. På 02:an innebär detta tillägg att det blir laminerat i dörrutorna. På -15 innebär det laminerat även i bakrutan och bakersta sidorutorna.

Exakt hur stor ljudskillnaden blir gör jag inte anspråk på att veta men de flesta jag sett uttala mig i den frågan säger att skillnaden är avsevärd. Dessutom finns det ju fördelar både vad beträffar säkerheten vid en olycka och när det gäller inbrottsskyddet. En nackdel är att det kan vara svårt att slå sönder en laminerad ruta så pass att man kan ta sig ut genom rutramen om dörren är blockerad efter en olycka. Av samma skäl kan det ta längre tid för räddningspersonal att ta sig in i bilen.
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]