Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tycker det börjar bli väldigt patetiskt och gamigt .... när man släpper "Polestar mjukvara" som i själva verket är Volvos egen mjukvara redan innan man ens har släppt bilen på marknaden.

Volvos tekniker tar ju fram polestar-versionen samtidigt som man tar fram hårdvaran, Sen släpper man ett antal strypta varianter som D3, D4 D5 osv ... känns inte som optimeringar längre....
Användarvisningsbild
av V9097
XC90_Executive skrev:Jag kan inte förstå varför D5 inte kommer med 240hk/500Nm från fabrik!
+1

Tänk om alla bilar kom med mjukvaran från Polestar. Då tror jag Volvo skulle komma ytterligare en liten bit högre på premiumskalan.
Användarvisningsbild
av ThomasT
VolvoB20 skrev:Tycker det börjar bli väldigt patetiskt och gamigt .... när man släpper "Polestar mjukvara" som i själva verket är Volvos egen mjukvara redan innan man ens har släppt bilen på marknaden.

Volvos tekniker tar ju fram polestar-versionen samtidigt som man tar fram hårdvaran, Sen släpper man ett antal strypta varianter som D3, D4 D5 osv ... känns inte som optimeringar längre....
Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig av trimmet, men en programvara ser ju lika dan ut oavsett vad man kallar den?

.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ThomasT skrev:
VolvoB20 skrev:Tycker det börjar bli väldigt patetiskt och gamigt .... när man släpper "Polestar mjukvara" som i själva verket är Volvos egen mjukvara redan innan man ens har släppt bilen på marknaden.

Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig av trimmet, men en programvara ser ju lika dan ut oavsett vad man kallar den?

.

Svårt att känna det som trim bara för att man numera använder "polestar" som klistermärke.........

Har släktingar som jobbar med motorutveckling, när man har tagit fram nya motorn (hårdvaran) så kör man den ju självklart i varianter 100-200-300 hk osv ända upp tills den sprängs.

Så bestämmer man sig för en nivå då utsläpp är ok, och hållfastheten hänger med och man vågar lämna garantier. Tex 235 hk ..... Det blir en grundkonfig ....

Sen kommer marknadsfolket in och säger, kan ni strypa ned den i olika versioner tex. D3 D4 D5 som alla är svagare än grundkonfigen osv......

Att sedan sälja grund-konfigen som optimerad/trimmad vesion för dyra pengar redan innan bilarna har rullt ut till kund känns väldigt ihåligt....

Känns mera som att man får betala 10.000 till för att få grundkonfig och slippa strypning.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
V9097 skrev:
XC90_Executive skrev:Jag kan inte förstå varför D5 inte kommer med 240hk/500Nm från fabrik!
+1

Tänk om alla bilar kom med mjukvaran från Polestar. Då tror jag Volvo skulle komma ytterligare en liten bit högre på premiumskalan.

Alla bilar behöver inte ha Polestar från grunden. För Volvo är ju ett vinstdrivande företag :wink:

Men i den klassen som S/V/XC90 slåss är hård. Jag tror att Volvo behöver ha så mycket kräm som möjligt i maskinerna från början med tanke på att de andra t.ex erbjuder 6-cylindriga dieslar med massa hästar/vrid.
Användarvisningsbild
av V9097
XC90_Executive skrev:
V9097 skrev:
+1

Alla bilar behöver inte ha Polestar från grunden. För Volvo är ju ett vinstdrivande företag :wink:

Men i den klassen som S/V/XC90 slåss är hård. Jag tror att Volvo behöver ha så mycket kräm som möjligt i maskinerna från början med tanke på att de andra t.ex erbjuder 6-cylindriga dieslar med massa hästar/vrid.
Jag håller med dig till fullo!

Självklart att Volvo vinstoptimerar. Men det känns som man verkligen måste ge allt man har om man nu vill konkurrera med BMW och gänget och bara har 4-cyl att tillgå. En V90 D5 AWD för i runda slängar 500´borde verkligen ha bästa möjliga mjukvara som standard.

Däremot köper jag Polestaroptimering som idé till exempel för alla som vill ha lite mer effekt i sin begagnade D3.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]