Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Precis så är det. Den frirullar otroligt bra. Den laddar upp batteriet ganska snabbt så det krävs ingen längre sträcka för att "få tillbaka" elmotorn. Dessutom behöver den bara driva framhjulen. Nu har jag ju iofsig ingen T6 awd att jämföra med, men min T8 har i princip aldrig varit över 0.85l/mil i snitt. :wink: Senaste tanken var mycket motorvägskörning längre sträckor där jag bara kunnat ladda på ena hållet och snittet vid pump blev bara 0,53l/mil över hela tanken ändå. :-)-)
av improwise
XC90_Executive skrev:Precis så är det. Den frirullar otroligt bra. Den laddar upp batteriet ganska snabbt så det krävs ingen längre sträcka för att "få tillbaka" elmotorn. Dessutom behöver den bara driva framhjulen. Nu har jag ju iofsig ingen T6 awd att jämföra med, men min T8 har i princip aldrig varit över 0.85l/mil i snitt. :wink: Senaste tanken var mycket motorvägskörning längre sträckor där jag bara kunnat ladda på ena hållet och snittet vid pump blev bara 0,53l/mil över hela tanken ändå. :-)-)
Skulle du säga att T8an är så bra på "självladdning" att det kan vara aktuellt att skaffa en framför en T6 även om man inte har tillgång till en laddstolpe?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Den kan bara ladda upp en del av batteriet själv. Har för mig det är ca 35%. För att ladda mer än så behövs ett eluttag. I save-läget där den använder bensinmotorn för att snabbt ladda elmotorn går det väldigt fort att ladda upp. Tar inte många km innan stapeln för el rör sig uppåt fort.

Huvudsyftet med hybriden är ju dock att man ska plugga in och ladda vid alla tillfällen som ges :wink: Någon möjlighet har du kanske att ladda med kabel?
av improwise
Tack för feedback. Tids nog får mitt garage förhoppningsvis laddstolpar men det är inte givet när det sker så det är inget jag kan räkna med :(

av improwise
XC90_Executive skrev:Storstad?

Jag laddar på alla tillfällen som ges. Mataffären, city, köpcentum osv. Ja plus givetvis när den står hemma. :)
Det beror väl på vad man jämför med men det är iaf Sveriges största stad :)

"Hemma" innebär för min del i garaget, och jag har väl typ lika långt dit som till en 3-4 mataffärer så det blir väldigt få utflykter av den typen. Borde nog eg inte ha bil alls, i synnerhet inte en i dessa prisklasser, men man lever ju bara en gång :D

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]