Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
På min V60 har jag reagerat på att den inte accelererar om man ligger i en kurva och ökar.. T.ex om man trycker upp hastigheten i svängen på väg ut mot motorväg innan påfarten så accelererar inte bilen, eller accelererar sparsamt.

Jag ska tänka på om den saktar ner i kuurvor också.. Tror inte det.. Så det verkar vara en vidareutveckling som kanske bara finns på XC90 än så länge?
av andersuw
Tillslut skrev:Den är väl alltid aktiverad?
Nej du bestämmer. Kolla på s. 271 i instruktionsboken för information om hur du växlar mellan adaptiv farthållare och vanlig farthållare.
av Hyted
Davajn skrev:Har nu testat å min minskar då inte fart. Men då har jag bara testat på 90-100 vägar. Kanske måste ha snävare svängar?
Krävs snävare svängar, iaf på min.
Märket det aldrig på landsväg.
Men på en snirklig 70 väg tycker jag det funkar fint!
av andersuw
wetterstrom skrev:varför ska man kunna stänga av den egentligen? funkar den inte som vanlig farthållare så länge ingen bil är framför
Jag tror främsta skälet är att den adaptiva funktionen kan ha problem att fungera som den skall under vissa förhållanden, t.ex. vid snöfall. Sedan kan det också vara så att vissa förare föredrar att köra utan adaptiv funktion i vissa lägen, t.ex. på motorväg. Den adaptiva farthållaren sänker farten när du närmar dig en annan bil i samma fil så länge du inte ger signal för filbyte och det är inte säkert alla är tillfreds med det. Ett tredje skäl kan vara att fel på radarenheten inte sätter hela farthållarfunktionen ur spel om du kan använda vanlig farthållare istället för adaptiv.

På de första Volvobilarna med adaptiv farthållare fanns inte möjlighet att gå över till vanlig farthållare. Det har införts efter hand, troligen av ett eller flera av ovan nämnda skäl.

aj då, autostavning som spökar :-) &quo[…]

USB uttag

Hej Jag letar efter ett USB uttag för att mo[…]

Var själv på Euromaster igår och […]

Elpriset

.. att man måste bygga reservkraft som kan[…]