Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
mikeS80 skrev:Man kan lugnt säga att ”kardantunneln” minst sagt är framträdande i V90 vilket innebär att en vuxen som sitter på mittplatsen måste placera sina fötter på var sin sida denna. Jag är en person som notoriskt testar mittplatser och min slutsats är att även detta även kommer att påverka komforten för de personer som sitter på centrerade ytterplatserna om man sitter tre i baksätet I en större omfattning än för t.ex. V70. Min bedömning är att V90 i det närmaste får betraktas som strikt 4-sisig för vuxna likt min A7:a. Att just ”kardantunneln” är framträdande i V90 är väl en konsekvens av placeringen av batteripacken för elektrifierade modeller.
Tack! Ja så tolkar jag det också. Möjligen fyller den "överdimensionerade" tunneln också en roll som karossförstärkare, exempelvis för att förbättra vridstyvheten med den nya utdragna hjulbasen. Men det är lite synd att de som egentligen inte behöver tunneln till något annat än avgasröret skall behöva dras med en så stor låda.
mikeS80 skrev:När det gäller om lastytan blir helt plan vid fällning har jag inte i detalj undersökt detta men mitt intryck är att i just denna detalj så skiljer det inte särskilt mycket jämfört med dagens V70.

Nedanstående bild ger en hyfsad bild över både lastutrymme och baksätes design med i det närmaste två separata stolar bak. Notera även hur mycket som blir kvar i vänsterkant efter fällning vilket ger en illustration om centeringen av ytterplatserna.
Ja det ser ganska plant ut på den bilden. Bra det för det hade varit synd om Volvo givit upp även denna specialitet. Jag noterade för övrigt inte förrän jag köpt min V70 -15 att man numera bara fäller ryggstödet utan att först fälla dynan som på tidigare generationer. Det är onekligen ett framsteg både därför att fällningen blir lite enklare men också för att man vinner lite extra plats på lastgolvet. Det finns visserligen inget golv allra längst fram men det finns inte heller någon uppfälld sittdyna som sticker upp och tar emot såsom tidigare. Volvo har förstås fått jobba en del för att få ryggstöden så tunna att detta fungerar. Och det sker till priset av de utstickande kassetterna för nylonnätet på baksidan. Men eftersom jag definitivt föredrar lastskyddsgaller i stål störs jag inte av det senare.
Användarvisningsbild
av 800serien
andersuw skrev:
800serien skrev:En liten överdrift kan det ha varit. :) Men i förhållande till ytterstorleken är dagens bilar små på insidan.
Ja det håller jag med om. Gissningsvis kan det handla om ökade krav på ljudisolering och krockskydd.
Så kan det vara.
andersuw skrev: Nja, riktigt så enkelt är det inte. V70N har definitivt större lastutrymme än 855/V70 och det anmärkningsvärt nog trots att V70N är någon centimeter kortare på utsidan. Det beror nog till viss del på att V70N är bredare utvärtes, kanske också på att den är högre. Men även på längden är lastutrymmet i V70N något större än det i 855/V70.

När det gäller V70 II kontra V70N är lastutrymmets storlek väldigt lika. Men det här fallet stämmer ändå bra med den allmänna tendensen eftersom V70 II är klart längre och bredare på utsidan, kanske också lite högre, utan att för den skull vara större på insidan.
Säker på att V70N är större än 855/V70? Jag upplever att man får in mer i 855.
av pergrein
Den breda kardantunneln är nog för att få plats med batterierna till T8, för visst sitter dom där på XC90 T8.

Med vänlig hälsning
Per
av KrilleW
Nu har jag varit och kikat på S och V90 i Kungsträdgården Stockholm. Överlag helt galet fina bilar. Genomgående hög kvalitetskänsla i bilarna. De är bägge två mycket snyggare i verkligheten än på bild. De känns groteskt stora!

Största minus är faktiskt bagaget i V90. Det är betydligt mindre än jag tidigare hade trott. Jag är inte speciellt bred om röven men det känns att sittdynan är smalare än Xc90. Lite för smal faktiskt. Baksätet sitter man två pers riktigt skönt. Den höga kardantunneln förstör väldigt mycket i bak. Men som ovan sagt så sitter batteripacket där på T8 och det är ju inget alternativ att tillverka två olika. B&W låter precis som i XC90 helt magiskt bra.

Jag var kär i bilen innan. Nu är jag förälskad!
av andersuw
800serien skrev:Säker på att V70N är större än 855/V70? Jag upplever att man får in mer i 855.
Ja. Jag har haft båda bilarna och utsatt dem båda för mycket omfattande "stuvningsövningar". ;-) Sedan har jag också kollat de mått som Volvo själv anger. Båda bilarna är duktiga på att tillvarata det lastutrymme som yttermåtten medger. Skillnaden tror jag mycket handlar om hur vi uppfattar dem till det yttre. Misstänker att de flesta skulle säga att V70N är större på utsidan än 855/V70 även på längden. Men så är det inte. I själva verket är det motsatsen även om det bara hänger på någon ynka centimeter. Men 855/V70 har mer utskjutande stötfångare. Den egentliga karossen är troligen länge på V70N.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34

aj då, autostavning som spökar :-) &quo[…]

USB uttag

Hej Jag letar efter ett USB uttag för att mo[…]

Var själv på Euromaster igår och […]

Elpriset

.. att man måste bygga reservkraft som kan[…]