Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1055493
Tror inte jag sett någon närmare beskrivning av detta när det gäller just VEA. Men normalt verkar man använda sig av både och på direktinsprutade motorer beroende på hur motorn belastas. Se här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection
av Hisingspaddan
#1055575
Det är helt klart att man aldrig använder enbart skiktladdning, utan även homogen förbränning i vissa situationer (höglast). Frågan är om man använder skiktladdning överhuvudtaget eller om man alltid jobbar homogent. De "gamla" 1.6 l t4 turbomotorerna (från Ford) i 70/80-serien hade visserligen direktinsprutning men arbetade alltid homogent (jag frågade Volvo).
av andersuw
#1055587
Hisingspaddan skrev:Det är helt klart att man aldrig använder enbart skiktladdning, utan även homogen förbränning i vissa situationer (höglast). Frågan är om man använder skiktladdning överhuvudtaget eller om man alltid jobbar homogent. De "gamla" 1.6 l t4 turbomotorerna (från Ford) i 70/80-serien hade visserligen direktinsprutning men arbetade alltid homogent (jag frågade Volvo).
Se här. Jag tolkar det som att man åtminstone delvis använder skiktladdning.
av Hisingspaddan
#1055801
Tack för tipset! Intressant bok. Jag tolkar det som att skiktladdning enbart används under varmkörning.
av andersuw
#1055838
Hisingspaddan skrev:Tack för tipset! Intressant bok. Jag tolkar det som att skiktladdning enbart används under varmkörning.
Ja det verkar så. VIDA kan berätta följande om motor av typ B4204T11 (VEA T5):

Motorstyrsystem
Direktinsprutning
Direktinsprutning av bensin ger fördelar som låg bränsleförbrukning, låga emissioner och hög effekt. Insprutningen sker direkt i cylindern med högt tryck, mellan 3-20Mpa (30-200 bar). För att uppnå dessa höga tryck används en mekanisk bränslepump som drivs av avgaskamaxeln. Bränslepumpen förser fördelningsröret med bränsle under högt tryck. Bränslet fördelas vidare till insprutningsventilerna, vilka styrs (elektroniskt) av ECM (Engine Control Module). Överskottsbränsle från högtryckspumpen leds tillbaka till tilloppet för högtryckspumpen. Bränslesystemet har således ingen separat returledning till tanken. Insprutningen i cylindern sker antingen genom:
En insprutning under kompressionstakten, så kallad skiktad förbränning (stratified combustion).
Två insprutningar, en under inloppstakten och en under kompressionstakten, så kallad delvis skiktad förbränning (semi stratified combustion).
En insprutning under inloppstakt, så kallad homogen insprutning (homogeneous combustion).

Skiktad förbränning (stratified combustion)
Delvis skiktad förbränning (semi stratified combustion)
Homogen insprutning (homogeneous combustion)

Skiktad förbränning (Stratified combustion)
Insprutningen sker under kompressionstaktens andra halva. Då all den insugna luften inte deltar i förbränningen används en del av luften till att isolerera och koncentrera en optimal stökiometrisk bränsleluftblandning (14,7:1) till tändstiftet och kolvens förbränningsrum, vilket skapar en stabil förbränning. Koncentrationen av bränsleluftblandningen till tändstift och kolv sker genom luftflödet skapat genom inloppsportarnas och förbränningsrummets utformning samt insprutningsventilens position relativt kolven. Då förbränningen väl initierats kan bränsleluftblandningen sägas vara 30:1 eller ännu magrare för hela cylindern. Skiktad förbränning används under perioden då startmotorn är aktiverad och bränsletrycket uppnått minst ca 3MPa (30 bar). Då motorn startat skiftar motorn driftläge till delvis skiktad förbränning i det fall katalysatorvärmning krävs. Skiktad förbränning används under alla förhållanden vid temperaturer över -20°C (kylvätsketemperatur/katalysatortemperatur). Vid kallare förhållanden används delvis skiktad förbränning även under startmotorsekvensen.

Delvis skiktad förbränning (Semi-stratified combustion)
Insprutningen sker genom två insprutningar. Den första sker under första halvan av inloppstakten och den andra under andra halvan av kompressionstakten. Bränslemängden fördelas så att störst mängd bränsle sprutas in under inloppstakten och den resterande delen under kompressionstakten. Detta ger en sen och stabil förbränning med lågt topptryck och låg temperatur, vilket resulterar i låga NOx-utsläpp. I och med den låga väggvätningen och effektiva förbränningen med mager bränsle-/luftblandning (lambda >1) blir också HC-utsläppen låga.
Delvis skiktad förbränning används under katalysatoruppvärmning då motorn startat. Tiden i detta driftsläge kan vara allt ifrån 0 sekunder då motorns kylvätska har drifttemperatur och katalysatorn är varm upp till ca 30 sekunder då både kylvätska och katalysator är kalla. Viktiga parametrar för beräkningen av tiden (utförd av ECM) är signalen från kylvätsketemperaturgivaren och en beräkningsmodell för katalysatortemperaturen. Då katalysatorn anses tillräckligt varm skiftar motorn driftläge till homogen förbränning.

Homogen förbränning
Insprutningen sker under den första halvan av inloppstakten jämförbart med konventionell portinsprutning. Den inkommande luften kyls genom bränslets förångning. Detta ger en hög knackningsbeständighet. Direktinsprutning ger också liten väggvätning vilket resulterar i låga HC-utsläpp. Homogen förbränning används under körcykeln förutom under ovanstående förhållanden.

Övrigt
Om bränsletrycket i bränslefördelningsröret vid start sjunkit till 0 kPa (0 bar) tar det ca 2-3 pumpslag innan trycket uppnår 3MPa (30 bar). 3 pumpslag motsvarar 1,5 vevaxelvarv.
Under perioden skiktad förbränning sker 4-20 insprutningar.
Under perioden delvis skiktad förbränning är tomgångsvarvatalet förhöjt till ca 1200 (varierar beroende på marknad)
Under perioden delvis skiktad förbränning styrs avgaskamaxeln till ett senare läge. Detta gör att de varma avgaserna når avgasgrenröret vilket ger minskade HC-utsläppen. Tillsammans med sen tändning blir katalysatorn också snabbt uppvärmd.
Under perioderna skiktad och delvis skiktad förbränning sker bränsleinsprutning ca 5-10° vevaxelgrader innan tändningen sker.
För alla strategier anpassas insprutningstidpunkten beroende på olika parametrar som belastning, motorvarvtal, driftläge och insprutad bränslemängd.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]