Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pontudlac
Borjar tröttna något pa bilen... Bor i UK och plockade ut en XC90 i slutet av Oktober.. Tillbaka for service i tio dagar i början av December for att åtgärda (a) mjukvaruproblem som gjorde att varenda varningslampa tändes (airbag, city safety warning etc., (b) bromsar fram som gnisslade, samt (c) A/C som ej kalibrerade ratt temperatur..

Mjukvaran uppdaterades. Volvo bytte bromsskivor fram - men problemet kvarstår. De hittade ingen lösning for A/C (även om det kanna som ett hårdvaruproblem).

Har tid for service igen for bromsar samt A/C, men har redan ytterligare problem: varning for lagt batteri for några veckor sedan.. Och, sedan en vecka en bonus till: höger bakruta gar ned (helt eller partiellt) - har hänt två ganger när bilen varit last. En gang var jag i Sverige och kunde ej åtgärda (men det regnade ej), medans igår stod bilen med rutan nere i hallregn..

Tycker om bilen, men måste erkänna att det har suger.. Har ej tid att kora fram och tillbaka till service och behöver ocksa kunna lite pa att jag har en bil som fungerar... Fattar att det ar en ny platform, men ej försvarbart med sa manga problem...
av V60D5AWDPolestar
Verkar vara fler som har problem med urladdat batteri.
av bilmannen
De gnisslande bromsarna torde vara lätt att åtgärda. Det skall läggas fett på sidorna (glidytorna på bromsklossarna). Detta görs ej från fabrik av någon outgrundlig anledning. Förr gjordes det alltid på alla bilar. Det kan utföras på vilken "bondverkstad" som helst, dock att särskilt fett skall användas (silikonbaserat och inte kopparpasta). -- Fettet förhindrar att bromsklossen vibrerar vid lätt inbromsning, varigenom gnisslet försvinner.

Min har fått bromsarna "smörjda" och fungerar nu utan att gnissla.

Apropå smörjning så har Volvo en särskild smörjpasta på tub som är lämplig till dörrlåsen (dvs byglarna i dörröppningen som dörren stängs mot). Då blir det bättre funktion på dörrstängningen. Inte heller här smörjs det från fabrik.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Silikonfett på klossarna är inte att rekommendera, det kommer bli flytande vid minsta värmeutveckling. Keramisk pasta på beläggen, silikonfett på glidpinnarna (eller helsyntetiskt smörjfett)
av palekto
Hade mitt första problem idag.
Inte tvättat bilen på flera veckor då det varit ca -20 grader men idag var det bara -2 så tvättade bilen.
Åkte och handlade och skulle sedan bara stanna vid pizzerian för att hämta käk.
Kommer ut i bilen så startar den inte...

Visade fel på parkeringsbroms och att service erfordras.
Antagligen fryst efter tvätten
VoC kunde bara vara behjälplig med bärgning.

Ca tjugo minuter senare och kall mat så startade den tillslut.
Detta hände fastän jag stängt av så pbromsen inte ska slå till när man stänger av bilen eller lägger i P
av thomala
Johnxc90 skrev:någon som upplevt problem med oljud/klonkande från framvagnen också?
Jeg har det. Har svart på dette i en egen tråd.
av Zims
Jag hade samma problem som du. På Bilia så at dom att dom fått order att byra bromskollar och skrivor på alla XC90 där bromsarna låter.

Efter att dom bytt på alla fyra hjul så fungerar det perfekt.
av Robbo
På Bilia så at dom att dom fått order att byra bromskollar och skrivor på alla XC90 där bromsarna låter.

Efter att dom bytt på alla fyra hjul så fungerar det perfekt.
Intressant, får boka tid för detta snarast. Oerhört störande det där gnisslet
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]