Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
Hej, funderar lite över hur de olika inställningarna fungerar.
Hittar inget om det i manualen, har ni andra någon kunskap om hur det fungerar mellan de olika valen.

Det jag tänker på är automatiskt heljus samt automatisk ljusjustering.

Bild
av xc90twin
andreas 80 skrev:Hej, funderar lite över hur de olika inställningarna fungerar.
Hittar inget om det i manualen, har ni andra någon kunskap om hur det fungerar mellan de olika valen.

Det jag tänker på är automatiskt heljus samt automatisk ljusjustering.

Bild
Den ene er hur snabt vil du at heljusene skal slå seg på etter biler passerer och det andre er hvor tidlig om kvelden vil du bilen skal gå over i nattmodus (skjermer/taklys osv)?

Personlig tycker jeg snabb og tidligare er best.
av xcVolvo
Den aktiverar du på blinkersspaken vrid "rullen" så den fjädrar framåt så ser du i display hellus indikering med A i . då är det aktiverat. Måste göras efter varje omstart.
Jodå jag använder nästan bara det automatiska helljuset, men har inte märkt någon skillnad när jag provat snabb/långsam tycker jag.
Ibland tycker jag den bländar av lite sent och man hinner få ett blink av mötande bil innan den reagerar, tänkte att "snabb" gjorde så den svarade snabbare, men det kanske är när man passerat bilen som denna inställning gäller hur fort den slår på igen.

En annan sak jag märkt är att en del verkar tycka det adaptiva är skarpt och blinkar när man har 10-20m kvar till möte, gäller även halvljuset.
Det är ju en ganska hög bil, borde prova att köra mot min egen i en lite mindre bil för att se hur det känns.

Ytterligare en sak, tycker att den lite för ofta går på halvljus istället för DRL (som är mycket snyggare) i Auto. Tänkte först att det var inställningen för auto.ljusjustering.
Men jag antar att det blir så nu när det är lite dunkelt och mulet.
Jag har det på snabb också. Kör 20 mil motorväg om dagen och ofta när det är mörkt. Händer varje dag, ett par gånger, att folk blinkar när jag har automatiskt helljus på. Men o andra sidan tycker vissa att dom blir bländade på en mils avstånd så :wink:

Vad det gäller DRL-ljuset så kör Volvo på säkerhet, så den skiftar tidigt. Men det är bra. Många Toyota, Hundai osv är sjukt sena med att slå på halvljuset....
Det där med bländade på en mils håll kan jag hålla med om :-)

Har en raka på ca 3km, nästan helt spikrak
Folk verkligen älskar att stirra rakt in i lyktan på bilen och blinkar på en gång de ser en även på över 2km håll. (Har hänt alla mina bilar).

Finns säkert de som inte håller med, men om man tittar på vägen istället så borde de inse att man både ser bättre och kan köra med helljus en bra stund till innan man blir bländad.
av wolv
En liten anekdot:
Jag låg bakom en liten bil på en mörk landsväg med helljusautomatiken aktiverad. Bilen uppförde sig mycket märkligt och saktade ner till ca 40-50 ett par ggr och till sist tvärstannade han mitt på landsvägen. Jag trodde han såg vilt och låg lugnt och stilla bakom på lagomt avstånd. Det konstiga beteendet fortsatte och då förstiod jag att mina helljus var på och att det berodde på att hans bakljus var väldigt svaga och förstod då att hans irrationella beteende berodde på att han förmodligen var fullständigt skogstokig över att bli bländad av mina helljus :D .
Jag susade förbi och han lät naturligtvis sina helljus vara på. Störde mig inte dock tack vare automatiskt avbländande speglar 8)
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]