Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
crumpets skrev:"the S90 won't make air suspension available on the front axle, but it will be an option in back (where it replaces a transverse leaf spring arrangement)."

Jag hade missat vilken axel det var alltså, men luft runtom verkar inte stämma. Både autoblog och expressen bil hade dessa uppgifter.
Mina kommentarer gäller XC90 där det är luft både fram och bak, jag visste faktiskt inte att de skall sklja sig åt, men kan förstå det på grund av hur stora fjäderbenen fram till XC90 trots allt är. Det kan nog rent fysiskt bli svårt att få in det i den lägre S90 karossen..

/Thomas
av Amli
Jag är mest nyfiken om det blir luftfjädring i kommande V90 XC. Allt annat vore en besvikelse.
Användarvisningsbild
av EjS
Bladfjedring är teoretisk bra, präcis som torsionsfjedring iom. at de går att "pressa" ihop mycket. Det betyder att man kan få lägre fjederkonstant än med skruvfjeder.

Det i sin tur ger bättre komfort för att du förändrar bilens egenfrekevns bort från de höga frekvenser där normalt finns på vägarne.

Mao: färre vibrationer och bättre fjedringskomfort.

Nackdelen är att fjedervandringen blir större - fast det går att göra progressivt med bladfjeder så att fjederkonstanten blir större när lasten i bilen ökar eller vandringen blir stor.

Samtidigt är bladfjeder rimligt kompakt och du behöver bara en enda fjeder för båda hjul.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]