Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Accelerationssiffrorna på S90 T6 AWD får man ta med en nypa salt.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Amli skrev:
simonhalmstad skrev:Accelerationssiffrorna på S90 T6 AWD får man ta med en nypa salt.
Menar du att den är långsammare?
Ja jag tror det, jag har provkört en XC90 T6 AWD 320hk och enligt Volvos tekniska data ska den vara lika snabb som min S80 V8 0-100 på 6,5 sec men XC90in kändes snäppet klenare överallt i accelerationen. I en video på youtube klockar XC90 T6 awd 7 sec mot uppgivet 6,5
Men jag vill också berömma nya T6 Awd 4-cyl den går mycket bra för att vara en fyrcylindrig motor bra vridmoment, mycket tyst motor, bra gasrespons mer än jag förväntat mig ur en sådan maskin, så jag förespråkar lätt den 4-cyl T6an framför 4-cyl D5an :-)-) Men allt hysch hysch från volvo om miljöfyror hit och dit och att det drar mindre bränsle är skitsnack tycker jag, Audi har ju sexcylindriga (säkert ännu skönare drivlinor) som drar typ lika eller ännu mindre bränsle än Volvo. :roll:
av Amli
Jag har aldrig kört T6 motorn så jag vet tyvärr inte hur den är. D5 i just XC90 är ingen rolig historia och gör inte bilen rättvisa. Inte heller den är lika prestationssnabb som fabriken anger.

Audis drivlina är ljusår bättre än Volvos kan jag meddela när det gäller Q7 kontra XC90. Jag har 272hk motorn i min och det är inte ens rättvist att jämföra den mot D5. Den drar ganska lika vid normal körning men i högre hastigheter eller om man lastar/har några passagerare i bilen så är Audin snålare då motorn inte behöva slita så för att göra jobbet. Så argumentet bränslesnålare 4:or är skitsnack i dessa karosser.

Jag tror dock att dessa motorer kommer bli en helt annan historia i nya S90! Lättare modeller med lägre vindmotstånd etc gör susen.
Brainys V60

Du är långt ifrån den först[…]

På en xc-70, 2008, kan man använda obd-[…]

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]