Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska göra extrabyte av motorolja på 245:an från 1993 med B230FD-motor (pga olje- och vevhusventilationsäventyret i våras http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ryker+vitt).

De säljer Mobil 1 5W/50 Peaklife (http://www.mobil1.se/motorolja/peak-life-5w-50.aspx) för 250 kr/4 liter i närheten och jag funderar på om den går att använda? Jag har roat mig med att läsa om olika klassningar av motorolja för att bli klokare (men det är tveksamt om jag blivit det).

I alla fall så står det i instruktionsboken för 245:an att syntetiska eller delsyntetiska oljor får användas om de uppfyller kvalitetskraven enligt API SG eller CCMC G4/G5. Sedan står det att det ska vara SAE 5W/30, 10W/30 eller 10W/40 (men även att det kan vara 15W/40 eller 20W/40 om man ska köra alpkörning med mycket motorbromsning eller köra i hög fart på motorväg, men att man då ska observera den nedre temperaturgränsen).

Mobil 1 5W/50-oljan är klassad för API SN/SM/SL så den klarar ju helt klart kvalitetskraven, men 5W/50 står ju inte alls med i instruktionsboken.

Om jag tittar på tidigare servicekvitton så har verkstaden använt helsyntetolja 5W/40 (Castrol Magnatec, Castrol SLX Professional) och en enda gång delsyntetolja 10W/40, så det verkar ju vara helsyntet 5W/40 som gäller för bilen.

Om jag då jämför 5W/40 med 5W/50, så kan jag konstatera att oljorna borde ha ungefär samma viskositet (5W) när de är kalla, men att 50:n borde bli tjockare än 40:n som varm.

Bilen drar inte längre olja efter rengöring av vevhusventilationen, så förmodligen fungerar 5W/40 OK och då borde det väl vara det som jag skulle använda vid bytet, antar jag?

Men skulle jag kunna få några problem om jag använde den tjockare (som varm) 5W/50 Mobil 1-oljan? Finns det några fördelar med tjockare varm olja? Ställs det några speciella krav på körstilen för att det ska fungera bra?
Dehär med oljor är en djungel. har fått några bra förslag härifrån på forumet och andra forum.
Så i det stora hela skall man tänka (om jag förstått rätt): Är oljetrycket bra och motorn låter frisk så kör med den tunnare oljan.
Tjockare olja är bättre om motorn är sliten då man får upp oljetrycket en aning och eventuellt dåliga packningar inte läcker lika mycket.

Sen skall man såklart ta hänsyn till andra faktorer som väremeutveckling mm. Men speciellt körstil. kör man mycket korta sträckor, hinner inte vevhusventilationen ta undan kondensen i oljan. "motorn blir inte varm tillräckligt länge".
Då är väll en tunnare olja bättre men samma grundproblem kvarstår.

Jag kör 15w40mineral okq8 olja i min glappa 230. ser till att hammra en bit extra någon gång i veckan så kondensen försvinner och vevhusventilationen blir "ren"...
Det var extra noga på min bmw e36 som jag fick värmeisolera slangarna på och täppa till fronten lite så kondensen inte frös. Funderar på att göra nått liknande igen. men tror inte det är lika känsligt på dessa bilar så chansar och kör en till vinter med detta i åtanke.

Är väll inget direkt svar på din fråga. Motorerna är i sig inte speciellt känsliga för oljetyp. Hade jag stått för valet hade jag kört 5w40 oljan som rekomenderas. Eftersom bilen används regelbundet och jag vill tro att tjockare olja varm inte gör din bil bättre. snarare tvärt om på vintern. på sommaren känns det mer ok.
Vill också tro att den oljan är avsedd för tex. racing mm där turbo osv blir extra varmt och kräver smörja i extremare miljöer.
Tack för svaret!
Vad jag vet är oljetrycket OK, eftersom oljelampan inte brukar lysa (hoppas att lampan fungerar :-O) ), och motorn låter som den ska.
Någon racing hade jag väl inte tänkt att köra heller :) och turbo finns det inte ens på bilen ...

Men kör du verkligen på 15W, det är väl inte bra på vintern?
Jag monterade värsting biltema oljetrycksmätare som visar otroliga 4 kilo varm motor och 5 kilo kall motor. den håller tätt och allt går som det skall.
Har inte vart speciellt snäll mot den. va uppe i 6.5 kilo en gång när de va riktigt kallt och jag missa en växel så de vart lite höga varv.
Kan inte säga om den visar rätt. tror inte den gör de heller.

Tänkte spela in en film när den går. för det slamrar rätt skapligt om kolvbultarna å säkert nått mer. hade någon billig 10w40 som jag hittade i garaget när jag köpte bilen, å då lät de ändå värre + att trycket var ca 3 kilo varm motor.. Nu har jag ju kört en del å bytt olja ett par gånger, så de börjar ta sig med oljuden igen....

För att dra vidare på olja å sånt. Kör 5w30 i min GLT. den har gått snälla 33500mil, låter som ny. inga avlagringar i ventilkåpan. varken drar eller läcker olja. Skall med råd från forumet fortsätta med denna olja tills/om det blir dags för en tjockare olja då den blir mer sliten.
Är det bilen som du kör med 15w/40 i som har så högt oljetryck? Om du kör på 15w när det är riktigt kallt så kan det aldrig vara bra. Du kanske får högt oljetryck, men dåligt oljeflöde och då skramlar det säkert ... Och oljepumpen får väl det tungt vid kallstart ...

Jag kanske ska prova 5w/30 istället. Har ingen aning om varför de alltid har haft i 5w/40, det står ju egentligen inte i klartext i instruktionsboken att man ska ha det. Planen är att byta olja igen i vår, så jag hade inte tänkt att köra så länge på denna olja.

Min motor har tydligen oljekylda kolvar och kraftigare oljepump än tidigare modeller, så den kanske klarar 60 i varmviskositet, men jag har knappast behov av någon racingolja eftersom jag kanske inte kommer upp i några jättetemperaturer.
Har nog aldrig trott att det är bra någonstans att köra med den oljan jag gör.

använder motorvärmare å plöjjer 3.5k mellan växlarna 5km till jobbet varje morgon. på helgen när den frusigt stel å jag inte har tid att plugga i värmaren, för man skall iväg direkt kör jag likadant å stannar på 4an så den ska bli varm fort ;)

som sagt kör inte snällt. men den låter bara "illa" när den börjar få upp temperaturen. tänker inte bry mig om någon annan olja eftersom jag får denna redigt billigt.
Motorerna ska bytas mellan en 940 och denna. sen ska 230in skrika sitt sista vrål i 940in nästa vinter på isen. så de gör nog varken till eller från vad jag gör med den i nuläget heller :)
av rid54
Med risk för att sticka ut hakan lite, så är det väl aldrig fel att ha ett stort "viskositetsspann". "5W" anger ju viskositeten vid kall olja (5 är då bra, för den är inte så sirapsaktig i kyla som en 10W eller 20W) och "50" anger att den inte blir så vattnig när den blir varm (oljan blir väl inte tjockare när den blir varm, precis...). Högt oljetryck vid kallstart och höga varv kan man aldrig komma ifrån och det finns en avlastningsventil för att skydda oljepumpen (bl.a). För tjock olja är ju inte bra, för den kommer inte att cirkulera ut i motorn på ett bra sätt när den är kall, den går bara ut genom avlastningsventilen, typ. Därav vill man gärna ha en olja som är flytande även isträng kyla (en 5W olja, exempelvis). Förr fanns inte oljor med så stora spann, så om den klarade 5W, så blev den väldigt vattnig som varm (kanske 5W/20 eller liknande). Tror inte det är någon jätteskillnad mellan 5W/40 och 5W/50 egentligen, bara oljan klarar motorns kvalitetskrav.
Rent generellt kan man säga att gammal bil ska ha gammal olja och ny bil ska ha ny olja (nu menar jag inte bokstavligt utan typ av olja). Den oljan som säljs idag till nya bilar är så komplicerad att man kan tro att dom glömt att den ska smörja. Dom större kraven på oljan i moderna motorer gäller främst förlängda bytersintervaller (biltillverkarna måste kunna visa på låga servicekostnader). Det resultatet är ju känt idag (igen koksade motorer, tappat oljetryck, frusen vevhusventilation, med motorstopp och bärgning som följd). Hur många motorer har rasat på grund av dessa problem? Min rekommendation är, strunta i den fina reklamen och kör våra fina "gamla" bilar på den olja som står i instruktionsboken för den temperaturzon du bor i och byt olja ofta (glöm inte filtret). Har själv råkat ut för igen koksad motor (frugans VW Passat 1,8T -04) med helt igensatt vevhusventilation trots 1500 mils intervall (Mobil 1 5W/50) på bytena (rek. 3000 mil) Kör nu bilarna på samma olja som Suzuki rekommenderar till min båtmotor (90hp 4-cyl. 4-takt utombord.) för den är (extra?) bra på kondensvatten upptagning). Suzuki avråder från användning av syntetolja (båtmotorer) vid körning i temperaturer över c:a +10°. Jag använder Mobil 2000X 15W/40 som är en delsyntetisk motorolja som kombinerar dom bästa egenskaperna av "gammalt och nytt". Hade jag bara haft min 745-a att tänka på hade jag kört på mineralolja (Biltemas).
En sak som många inte tänker på är att en syntetolja "görs" på tjock olja och blandas med "förtunningsmedel" till rätt viskositet. När oljan slits blir den därför tjockare och segare. Mineral oljan är tvärt om.

Mvh
Lennart

PS. Nu stack väl jag ut hakan :-)-)
lennarte skrev:Rent generellt kan man säga att gammal bil ska ha gammal olja och ny bil ska ha ny olja (nu menar jag inte bokstavligt utan typ av olja).
/.../
Kan man överhuvudtaget få tag på gammal typ av olja, all olja har väl produktutvecklats sedan sista 240:n tillverkades? Och varför skulle man säga generellt att gammal bil ska ha gammal typ av olja? Den rekommendation som står i instruktionsboken skrevs ju när bilen och motorn var sprillans ny. På 20 år har mycket hänt på oljefronten och motorn har blivit 20 år äldre. Det har hänt mycket i trafiken också: mer trafik, mer kökörning, andra vägar. Det påverkar ju också kraven på oljan. Om det finns en olja som kombinerar det bästa av gammalt och nytt låter det ju jättebra.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]