- sön 03 nov 2013, 20:44
#801959
Jag ska göra extrabyte av motorolja på 245:an från 1993 med B230FD-motor (pga olje- och vevhusventilationsäventyret i våras http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ryker+vitt).
De säljer Mobil 1 5W/50 Peaklife (http://www.mobil1.se/motorolja/peak-life-5w-50.aspx) för 250 kr/4 liter i närheten och jag funderar på om den går att använda? Jag har roat mig med att läsa om olika klassningar av motorolja för att bli klokare (men det är tveksamt om jag blivit det).
I alla fall så står det i instruktionsboken för 245:an att syntetiska eller delsyntetiska oljor får användas om de uppfyller kvalitetskraven enligt API SG eller CCMC G4/G5. Sedan står det att det ska vara SAE 5W/30, 10W/30 eller 10W/40 (men även att det kan vara 15W/40 eller 20W/40 om man ska köra alpkörning med mycket motorbromsning eller köra i hög fart på motorväg, men att man då ska observera den nedre temperaturgränsen).
Mobil 1 5W/50-oljan är klassad för API SN/SM/SL så den klarar ju helt klart kvalitetskraven, men 5W/50 står ju inte alls med i instruktionsboken.
Om jag tittar på tidigare servicekvitton så har verkstaden använt helsyntetolja 5W/40 (Castrol Magnatec, Castrol SLX Professional) och en enda gång delsyntetolja 10W/40, så det verkar ju vara helsyntet 5W/40 som gäller för bilen.
Om jag då jämför 5W/40 med 5W/50, så kan jag konstatera att oljorna borde ha ungefär samma viskositet (5W) när de är kalla, men att 50:n borde bli tjockare än 40:n som varm.
Bilen drar inte längre olja efter rengöring av vevhusventilationen, så förmodligen fungerar 5W/40 OK och då borde det väl vara det som jag skulle använda vid bytet, antar jag?
Men skulle jag kunna få några problem om jag använde den tjockare (som varm) 5W/50 Mobil 1-oljan? Finns det några fördelar med tjockare varm olja? Ställs det några speciella krav på körstilen för att det ska fungera bra?
De säljer Mobil 1 5W/50 Peaklife (http://www.mobil1.se/motorolja/peak-life-5w-50.aspx) för 250 kr/4 liter i närheten och jag funderar på om den går att använda? Jag har roat mig med att läsa om olika klassningar av motorolja för att bli klokare (men det är tveksamt om jag blivit det).
I alla fall så står det i instruktionsboken för 245:an att syntetiska eller delsyntetiska oljor får användas om de uppfyller kvalitetskraven enligt API SG eller CCMC G4/G5. Sedan står det att det ska vara SAE 5W/30, 10W/30 eller 10W/40 (men även att det kan vara 15W/40 eller 20W/40 om man ska köra alpkörning med mycket motorbromsning eller köra i hög fart på motorväg, men att man då ska observera den nedre temperaturgränsen).
Mobil 1 5W/50-oljan är klassad för API SN/SM/SL så den klarar ju helt klart kvalitetskraven, men 5W/50 står ju inte alls med i instruktionsboken.
Om jag tittar på tidigare servicekvitton så har verkstaden använt helsyntetolja 5W/40 (Castrol Magnatec, Castrol SLX Professional) och en enda gång delsyntetolja 10W/40, så det verkar ju vara helsyntet 5W/40 som gäller för bilen.
Om jag då jämför 5W/40 med 5W/50, så kan jag konstatera att oljorna borde ha ungefär samma viskositet (5W) när de är kalla, men att 50:n borde bli tjockare än 40:n som varm.
Bilen drar inte längre olja efter rengöring av vevhusventilationen, så förmodligen fungerar 5W/40 OK och då borde det väl vara det som jag skulle använda vid bytet, antar jag?
Men skulle jag kunna få några problem om jag använde den tjockare (som varm) 5W/50 Mobil 1-oljan? Finns det några fördelar med tjockare varm olja? Ställs det några speciella krav på körstilen för att det ska fungera bra?
Låt framrutan vara större än backspegeln!