- fre 25 okt 2013, 19:50
#799267
Hej alla volvo-vänner,
Jag har ett problem nu med 242:an och vet inte riktigt vad det är så hoppas på tips härifrån.
Bilen det gäller är en Volvo 242 DL 1976, B21A med en Pierburg 175 CDUS förgasare.
För en vecka sedan stoppade jag i en fräsch motor(bra komp, inga avdragna pinnbultar o dylikt) och bytte olja, tändstift, filter.
Bilen gick sedan klockrent i cirka en vecka tills den en dag, när jag är på väg hem från jobbet börjar rycka lite emellanåt. Jag låg i konstant fart (70km/h) och ungefär var 100 meter ryckte det till lite svagt. På tomgången gick den kanonbra men vid högre varv än 2000 började den rycka mer o mer.
Dagen efter startade jag bilen och den gick väldigt dåligt på alla varv över cirka 2000 oavsett om du gasade mjukt eller hårt. Tog mig till jobbet på strax över tomgångsfart (30km/h) över det så höll bilen på att hosta och rycka. Den gick fortfarande fint på tomgång.
Rengjorde större delen av förgasaren grundligt, bytte membran (det som satt i såg helt ut men dumt att chansa), stoppade i nytt luftfilter, soppafilter och kollade motorolja samt förgasarolja innan uppstart. Soppafiltret fylldes snabbt när jag drog igång bilen som fortfarande gick lika dåligt på allt över tomgång i princip.
Dagen efter startar inte bilen men startmotorn går runt utan problem, soppan verkar flöda för fulla muggar.
Testade att byta tändfördelare vilket inte gjorde någon skillnad då den fortfarande inte startar/tänder till. Fördelaren satt på en motor som gick klockrent en vecka innan detta hände så den borde inte vara något strul med.
Vad ska jag kontrollera? Finns det något ökänt symptom som visar vad som gått fel?
Jag är lite lurig över tändspolen då den är det enda jag inte kollat på än men man kanske ska ge sig på tändkablarna med? Men dessa ser fräscha ut och renare än mina kläder vid kontaktytorna. Sen finns ju inte så många fler delar på en B21A att kontrollera, det är ju nästan allt som finns runt motorn.
Man har ju läst mycket om att rotor, brytarspetsar, fördelarlock osv. kan orsaka lite spännande problem också, är det dags att ge sig på sånt med när man ändå är igång kanske?
Tack på förhand och alla tips emottages tacksamt,
Robin Eriksson
Jag har ett problem nu med 242:an och vet inte riktigt vad det är så hoppas på tips härifrån.
Bilen det gäller är en Volvo 242 DL 1976, B21A med en Pierburg 175 CDUS förgasare.
För en vecka sedan stoppade jag i en fräsch motor(bra komp, inga avdragna pinnbultar o dylikt) och bytte olja, tändstift, filter.
Bilen gick sedan klockrent i cirka en vecka tills den en dag, när jag är på väg hem från jobbet börjar rycka lite emellanåt. Jag låg i konstant fart (70km/h) och ungefär var 100 meter ryckte det till lite svagt. På tomgången gick den kanonbra men vid högre varv än 2000 började den rycka mer o mer.
Dagen efter startade jag bilen och den gick väldigt dåligt på alla varv över cirka 2000 oavsett om du gasade mjukt eller hårt. Tog mig till jobbet på strax över tomgångsfart (30km/h) över det så höll bilen på att hosta och rycka. Den gick fortfarande fint på tomgång.
Rengjorde större delen av förgasaren grundligt, bytte membran (det som satt i såg helt ut men dumt att chansa), stoppade i nytt luftfilter, soppafilter och kollade motorolja samt förgasarolja innan uppstart. Soppafiltret fylldes snabbt när jag drog igång bilen som fortfarande gick lika dåligt på allt över tomgång i princip.
Dagen efter startar inte bilen men startmotorn går runt utan problem, soppan verkar flöda för fulla muggar.
Testade att byta tändfördelare vilket inte gjorde någon skillnad då den fortfarande inte startar/tänder till. Fördelaren satt på en motor som gick klockrent en vecka innan detta hände så den borde inte vara något strul med.
Vad ska jag kontrollera? Finns det något ökänt symptom som visar vad som gått fel?
Jag är lite lurig över tändspolen då den är det enda jag inte kollat på än men man kanske ska ge sig på tändkablarna med? Men dessa ser fräscha ut och renare än mina kläder vid kontaktytorna. Sen finns ju inte så många fler delar på en B21A att kontrollera, det är ju nästan allt som finns runt motorn.
Man har ju läst mycket om att rotor, brytarspetsar, fördelarlock osv. kan orsaka lite spännande problem också, är det dags att ge sig på sånt med när man ändå är igång kanske?
Tack på förhand och alla tips emottages tacksamt,
Robin Eriksson