Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
Hejsan! Var och besiktigade den tilltänkta vinterbilen i helgen men fick ett ganska nedslående resultat i form av en gul-röd klisterlapp i framrutan.. :shock:
Orsaken var kraftigt rostskadade länkarmar (eller bakre bärarmar, vilket som nu är mest rätt).
Hur svårt/knepigt är det för en normalbegåvad person med en basuppsättning verktyg att byta dessa? Jag har kikat i Haynes handbok och där ser det ganska enkelt ut men jag misstänker att det ser lite annorlunda ut i verkligheten :wink:
Någon som har erfarenheter eller tips om detta?
Hjälp mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Har faktiskt bytt på en 245. Var inga konstigheter alls. Gick enklare än jag trodde och den bilar hade rullar 40000+ och de var helt slut men lossa var inga konstigheter. Nedre fästet till fjädern lär du få kapa bort så lika bra köpa nytt...
Användarvisningsbild
av Pozze
Stefanjämjö skrev:Hejsan! Var och besiktigade den tilltänkta vinterbilen i helgen men fick ett ganska nedslående resultat i form av en gul-röd klisterlapp i framrutan.. :shock:
Orsaken var kraftigt rostskadade länkarmar (eller bakre bärarmar, vilket som nu är mest rätt).
Hur svårt/knepigt är det för en normalbegåvad person med en basuppsättning verktyg att byta dessa? Jag har kikat i Haynes handbok och där ser det ganska enkelt ut men jag misstänker att det ser lite annorlunda ut i verkligheten :wink:
Någon som har erfarenheter eller tips om detta?
Hjälp mottages tacksamt.
Kanske kan det vara till någon hjälp om du läser denna fyrsidiga tråd.
Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
Nexus skrev:Har faktiskt bytt på en 245. Var inga konstigheter alls. Gick enklare än jag trodde och den bilar hade rullar 40000+ och de var helt slut men lossa var inga konstigheter. Nedre fästet till fjädern lär du få kapa bort så lika bra köpa nytt...
Ja såvitt jag förstått haynes-boken är det ju inga konstigheter men vet av erfarenhet att det gärna blir strul ändå. Bilen ifråga har ¨bara¨ rullat 27xxx mil så förhoppningsvis går det lika bra som för dej! :D (om jag nu bestämmer mej för att laga skiten eller skrota bilen istället :oops: )
Och fjäderfästet fick jag anmärkning på också så dom får bytas i vilket fall 8)
Pozze skrev: Kanske kan det vara till någon hjälp om du läser denna fyrsidiga tråd .
Ja, en del intressant fanns där, speciellt biten om specialverktyget som verkar krävas för att byta bussningarna. Det går inte med en kraftig skruvtving och plattjärn emellan? ??:-/
av Volvo264GLE
Stefanjämjö skrev:
Ja, en del intressant fanns där, speciellt biten om specialverktyget som verkar krävas för att byta bussningarna. Det går inte med en kraftig skruvtving och plattjärn emellan? ??:-/
Det går bra så, far min tillverkade ett eget pressverktyg som fungerade precis så.
Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
Volvo264GLE skrev:
Stefanjämjö skrev:
Det går bra så, far min tillverkade ett eget pressverktyg som fungerade precis så.
Aha vilken tur! Kikade lite på vad ett riktigt sånt verktyg skulle kosta annars. Hittade en sats på biltema. För 2000 spänn.. Har ju inte lust att lägga mer än vad hela bilen är värd bara på verktyg liksom :-O)
Användarvisningsbild
av Pozze
Stefanjämjö skrev:
Pozze skrev: Kanske kan det vara till någon hjälp om du läser denna fyrsidiga tråd .
Gick du även vidare till sidan http://www-ese.fnal.gov/People/wilcer/v ... g_tool.htm ?

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]