Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P165B
Har en 244 -84 med en B200K motor (katastrof motor?) som nu inte vill starta. :( Bilen har bara gått 20.000mil så den är inte utsliten.
Drar ut choken till max men motorn tänder inte alls. Däremot så tuggar motorn villigt igång på startgas. Men dör så fort startgasen är slut.

Bensin kommer fram till förgasaren. Tog loss slangen och körde på startmotorn. Då kom det redigt med bensin genom slangen.
Men något i förgasaren stoppar bensinen :???:

Vill bara kolla om någon haft likande problem innan jag börjar felsöka i förgasaren. Det är en Solex, tror den heter 34-34...har inte skrivit upp det :roll:
Till saken hör att bilen inte är i trafik utan har stått i ca 4 år, förutom de tillfällen jag flyttat bilen 2-4ggr per år.
Ny bensin finns i tanken.

Misstänker nålventilen i flottörhuset.
av P165B
Tack för tipset!
Jag vet att pierburg går fint :) Men jag är lite tjurig och vill att rätt utrustning ska fugera.
Förr var det många som rev bort D-jetronic och monterade förgasare istället. Är idag tacksam att jag höll tillbaka de känslorna så jag har kvar insprutningen på min 144GL -73 :lol:

Lite ironiskt så såldes nya förgasare på VPM som höll utförsäljning på GCP i september.
Köpte ingen då jag var osäker på om den passade och kände att 1000kr för utförsäljing av utskrotningsobekt var för mycket, då det brukar vara i princip kg-pris som brukar gälla.

Jag kommer att ge mig på förgasaren och lösa problemet. :roll:
av P165B
Problemet löst!

Min misstanke var riktig :) Tog loss bensinslangen från förgasaren och körde i tryckluft med rostolja, så flottörens nålventil släppte :lol:
Kopplade tillbaks bensinslangen, drog ut choken och B200K motorn startde villigt igen :D

Förgasaren verkar ju vara en pålitlig konstruktion. Lite service får man räkna med efter 30 år :wink:
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
solex/sisac med manuell choke (b200k) funkar prima.
en modern förgasare i jämförelse med stromberg dvg etc.
värre är det med automatchoken som dessa förgasare hade på b230k som är skit.
b200k är alltså inte att jämföra med b230k

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]