Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bannedanne
Hej. Kopplade in nytt ljud i bilen igår och efter detta startade den som vanligt. Efter det gjorde ja en patent lösning på vindrutetorkarna som började å ge sig. Kopplade direktström te vindrutetorkarna på högsta hastighet och la en en strömbrytar knapp inne i bilen. Någongång under detta förlopp tappade bilen tändningen helt. Kommer ingen ström in till tändspolen och har testat direkt + och direkt - utan någon gnista. Råkade koppla direkt strömmen fel igår så ja kortslöt (koppla + på - ) men bara i en mycket kort stund. Börja ryka ur fördelaren men såg fortfarande bra ut när ja öppnade å kolla. Det enda konstiga jag hittar är att det inte är någon krets i kabeln från spolen te fördelaren med voltmeter (inställt att den pipen när det är en krets) vet ej om det ska va så eller inte. Det rök ju iallafall från fördelaren igår så måste ha kommit ström det.

Det jag undrar nu är vart tändmodulen sittet på denna ? hur kollar ja om den är trasig ?
Användarvisningsbild
av Frrla
har du tändmodul skall den sitta vid vänster framlykta. på innerskärmen. se till att du har rätt nummer om du skall byta.

Jag provade från en 940 på min som hade SAMMA nummer, men konstigt nog fungerade det inte iaf. så tydligen är de noga.. verkar va rätt känsliga för kortslutning också. se till att den sitter rätt och på plats innan du provar.

om den är trasig går inte rirekt å se. verkstäder verkar inte så sugna på att mäta heller.
Innosund ville ha 500kr för att kolla min. och 400-500kr för en ny på biltema...

kolla kontakter osv så de är kontakt överallt.

Känns som du kopplat kring nått så de inte fungerar annars...
Användarvisningsbild
av Frrla
åkte och bytte tändmodul på en polares -85 förgasare när han stod strandad 3 mil hemifrån. Så de finns på vissa förgasare också.

Dock är jag inte säker på modeller osv. Någon form av jubileumsmodell kanske? eller kom de på 230:in å 23:an?

skit samma. ja skrev iaf "OM" han hade... :)
av Amarace
85 kom brytarlöst på alla, innan det var det bara insprutare.

Du måste kolla hela vägen, har du satt ström på minus (1) på tändspolen blir det direkt kortslutning genom brytarna, byt dom samt kondensator och kabel från kondensator till tändspole så att du vet att det är OK.
av Amarace
Henke3 skrev:
Amarace skrev:85 kom brytarlöst på alla, innan det var det bara insprutare.
japp, men -84 var sista årsmodellen med B21A
Det är väl redan konstaterat att trådskaparens bil har brytare original.

Det jag skrev var ju en förklaring till Frrla hur det ligger till.
Användarvisningsbild
av Frrla
Jag va osäker om det fanns på (senare) b21 eller inte, jag som inte har sån 100% koll kan ju inte veta exakt när saker och ting kom till vad. Han hade ju ingen årsmodell utskriven någonstans.

Hade ingen annan svarat, så hade saken vart lätt endå tänkte jag. Han hade kunnat gå ut och titta om den satt där ;)
av Arne
Ska du ha en bra fungerande tändning så ta tändsystemet från en B200A eller B230A då får du en mycket bättre tändkurva och bättre funktion, du behöver kablage, tändmodul med bottenplatta, tändspole och fördelare. Brukar finnas på skroten för ett par hundra kr. Detta system är brytarlöst.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]