Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Var och köpte en 245 -88 häromdagen. Fick tag på den billigt då den är obesiktigad men jag tror inte det ska vara några stora problem att få den godkänd. Den är inte helt upprostad, bromsarna tar bra och rakt osv.

Men 2 saker har fångat min uppmärksamhet och tvivel :roll: .
1. Det hörs ett tydligt "dunk" ibland i kraftiga vänstersvängar, runt gathörn och i rondeller tex. Tycker att det klonkar lite om man liksom skakar i bakhjulen för hand och "dunket verkar komma ifrån bakvagnen så nån bussning är väl dålig kanske. Är det tillräckligt för ombesiktning ??:-/ ?

2. Vänstra tröskeln är rostskadad. Hur noga är bilprövarna med detta?
Bild

Bild

Finns också ett hål vid förardörren, ca stort som en femkrona. Jag fick med en extra tröskel i köpet så lite lagning är inte problemet, undrar bara om jag behöver jäkta och göra det innan besiktningen?

Tacksam för svar! MVH Stefan.
Jaså? Det vore ju lovligt lindrigt isåfall :D Då kanske jag skulle försöka ta mej till bilprovningen till helgen, orkar inte riktigt lägga energi på att fixa det där om det inte absolut behövs.
Återkommer med resultat :wink:
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?