Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#787275
Tja! Har 3 st extralysen 100watt st monterade på min 244 -80.

När man får köra med hel-lyse ca 5-7 minuter (ca80km/h) ser jag på voltmätaren att den sjunker mot 13 volt. Får man köra med full kräm längre går den under 13 volt. Där någonstans börjar bilen tappa effekt också..
Hade 2st 21watt lampor extrakopplade till bromsljuset förut. bromsade man och tex skulle svänga, gick den direkt under 12 volt. Nu har jag 2st LED i extra bromsljuset och då går de mycket bättre. Men kan gå ner till stax över 12 iaf.

Drar vagn till och från. Då tycker jag inte "strömmen" tar slut fortare heller... :S
Har hört att generatorn som sitter i (65amp?) skall klara detta med lätthet?
Sitter en -85 740/240 b230e motor i med allt kring original från donatorbilen. såsom kablar, generator, startmotor osv.

Frågan är om man tjänar nått på att tex köpa 4st LED och sätta i bakljuset? Kanske är de lite dumt eftersom det är en vinterbil...
Kan man byta nått annat så den får hjälp på traven? Tänker att man missat nått som tar ström?
Eller börjar helt enkelt generatorns kol bli dåliga?

Vill HELST inte behöva byta ut generatorn mot en kraftfullare.
#787308
Allting åldras med tiden. Rent "teoretiskt", när du kör med helljus på använder du, framåt 120W till helljus och 300W till extraljus, det är ungefär 35A. En del är kopplade så halvljuset lyser samtidigt, det gör i så fall utterligare 9A. Bakljus, parkeringsljus, instrument c:a 5A. Boxar, motorstyrning, tändsysten 3 - 4 A. Radio tar inte mycket ström om du inte ha t.ex förstärkare, slutsteg, kraftiga högtalare, Räkna kanske 8 - 12A i så fall. Har du en gammal generator, kanske den inte "ger" mer än kanske 75% av full effekt, kanske inte ens 50%. 75% av 65A är 48A, 10% spänningsfall vid batteripolerna gör 50% på effekten. Ersätter du t.ex bakljusen och p-ljusen med lysdioder sparar du c:a 1 - 2A. Du har lite att kolla upp nu. Det snabbaste sättet att spara in ström på är att ersätta 100W lamporna med 55W. Det är c:a 13A. Alla siffror och uträkningar är ungefärliga och "rent" teoretiska, men du förstår nog vad jag menar.

Mvh
Lennart
#787319
Har ACn påverkan på batteriet eller är det enbart på bränsleförbrukningen. (Min förbrukning är 10-15% högre med ACn på)
#787341
Sedär! ja förstod att det var mycket mer mer inblandat..
Skall börja kolla generatorn mer nogrant!

Har väll ca 420 watt totalt fram när hellyset är igång. Vill gärna ha lite kräm så byter inte så gärna ut lamporna :)

Läste en tråd om en "dålig/brusten" kabel mellan generatorn, startmotor och batteri. Kanske kan man prova koppla mellan generatorn och batteriet direkt med en 20kvadrats kabel och se om det blir någon skillnad? Självklart är kontakter kollade.
Typ sånna här saker jag är ute efter också :)
#787350
På min första bil (Opel Rekord -59) var det 6V system och 20A generator. Hade 4st 60W (34A) fjärrljus (Marshall Fantastic med "vanlig" glödlampa). Det säger ju sig själv hur det fungerade. Jag tog en generator från en Volvo Amazon sport (den var på hela 40A) men det räckte inte till riktigt ändå, då monterade jag en strömbrytare (allt ljus var styrt över relä) så jag kunde "slå av" ordinarie helljus. Nödlösning? Visst, men det fungerade. Hade det varit idag hade jag köpt t.ex Biltemas 100A generator, så hade det inte varit några problem mer. Men kolla kablarna mellen batteri, startmotor, generator först i vart fall. Minsta spänningsfall är till skada. Varifrån tar du strömmen till dina relä för extraljusen? Det bästa är att ta strömmen direkt på B+ på generatorn, där är det "bäst kräm". E.v. kan en ny laddningsregulator (med nya kol) hjälpa till lite.

Mvh
Lennart
#787426
Kul med lite erfarenheter och idéer :)

Vill gärna att det skall fungera riktigt dock.. ;)

Har tagit strömmen från bilens originalkoppling (dosan på skärmen som har kabel från batteriet). Kan ju dra om och se om det blir bättre.

Tog loss kolen och såg att de var slitna nästan ända ner. Finns lite kvar som spänner. Så jag har en ny påväg med far tills ikväll. Börjar byta den så får ja se om de håller.

Just nu laddas batteriet då de va lite ledset :D
#787640
Ok.. vad drivs då den remmen av under start/stopp? Alltså min bil behåller kylan och AC-luften rätt länge när man står stilla med Start/stopp.. men stänger jag av ACn manuellt märks det mycket snabbare att den är av. (fuktigare och varmare luft)

Förlåt lite off topic..
#787743
Frrla skrev:Har tagit strömmen från bilens originalkoppling (dosan på skärmen som har kabel från batteriet). Kan ju dra om och se om det blir bättre.
Tar du strömmen direkt från"källan" (generatorns B+) slipper du det vanligaste problemet med spänningsfall (batteriets + pol) och även risk för spänningsfall i kopplingsplinten. Tar du strömmen direkt från generatorn till extraljus reläerna har du inga "potentiella" ställen det kan bli dålig kontakt. Det är ju ganska mycket ström som "ska fram".
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?