Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har ett problem med min Volvo 240 Dl 1983/84(B19K)! För en vecka sen upptäckte jag att vid bromsning sjunker pedalen in och ''Brake failure''-lampan börjar lysa! Dock tappar inte bromsarna effekt. Bromsvätskan kollades, bromsarna luftades, men inget hjälper! Det läcker ingen vätska någonstans och pedalen sjunker in speciellt då man pumpar med bromspedalen. När man sedan tar upp pedalen och trycker ner den igen slocknar lampan och trycket kommer tillbaka! När jag luftade försökte jag också kolla efter eventuella synliga fel, men jag upptäckte ingenting! Behöver verkligen hjälp!
Lägger in en bild på bilen!
Bild
Tack på förhand!
sicnarf skrev:Du får byta huvudbromscylindern. Den är kass och läcker.
Fin bil annars för att vara 30 år.
Är du säker? Dels fungerar ju bromsarna fortfarande och så har jag inte upptäckt någon pöl med bromsvätska fast man står och pumpar med bromsen!!?? Eller är jag dum nu? :oops:
av rid54
Läckage i huvudcylindern kommer ofta inte "ut ur" cylindern utan har att göra med att det läcker mellan de olika avdelningarna och åter till förrådsbehållaren. En packning är på bommen och läcker, eller/och korrosion i cylindern. Ofta brukar man kunna känna en sjunkande upplevelse om man trampar mjukt på bromsen, medan ett häftigt tryck ger mer normal känsla. Jag är övertygad om att du fått rätt diagnos direkt i tråden.
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?