Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OscarC
Hallå,
Tänkte byta motor i 240:n i vinter som ett projekt som inför våren/sommaren.
Tanken är då att byta motor till en 16v turbo med ett herrejösses laddtryck :twisted:

Och då till mina funderingar; Jag förstår att jag måste riva ut den gamla kabelhärvan med tändboxar och allt, men hur ligger det till med sakerna runt motorn? vattentempgivare, oljetryck mm?

Oscar C
Användarvisningsbild
av Frrla
Som jag förstått givare och mätare så måste de vara rätt givare till rätt mätare.
Många brukar köpa eftermarknadsmätare med givare (adapter) och koppla in. Då är man ju säker att de visar någorlunda rätt och fungerar som de ska.

Annars om de gamla givarna passar på nya motorn så kör med dem? kanske behövs en adapter på blocket bara? Lär väll finnas ett gäng olika eftermarknadspryls att söka efter på vida webben.

Ett tredje alternativ är att försöka tillverka egna adaptrar/lösningar att passa in givarna från gamla motorn på den nya.

Va du än tänker göra så blir det fin hjärngympa. Lycka till!
av OscarC
Givare till toppen och blocket är lätt att byta!

Jag kommer att använda ett B230FK eller B230FT block med fördelaren på sidan av blocket.
Men soppa systemet är jag lite fundersam över? Så någon med erfarenhet om detta får gärna hjälpa mig :-))

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]