Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan3123
blev nyligen ägare av en volvo 360gl, 86a, b200k.. bilen var klockren vid köpet, dock varmkörd när jag kom för att titta på den.

nu, en vecka senare, först har det varit skitvarmt här och sedan blivit rätt så kallt.. vid start oavsett väder håller inte tomgången..
vid start på morgonen så är tomgången dålig, kallt ute, under 1000varv och pendlar, dör ifall man inte möter med gas alt kör med choken lite ibörjan..

när motorn är varm är tomgången bra, inte helt ok, men bra, motorn dör inte direkt, möjligtvis är tomgången för lågt inställd..
.. när jag körde hem från jobbet började lampan att lysa, fladdra i varje gupp på vägen.
.. kan vara bra att säga att lampan lyser till en början vid gaspådrag.

två saker kom upp i mitt huvud... vatten i tanken.. dåligt tändstift..

men.. eftersom jag inte direkt är haj på bilar så tänkte jag bolla med er innan jag sliter isär hela bilen själv :)
av Rådlös
Utan att veta för mycket om modellen, men tändstift liksom alla andra tänddelar slits ju och bör bytas med jämna mellanrum. Dock i olika intervaller för dom olika delarna. Gavs det någon redogörelse för vad som nyligen var bytt etc. etc, vid köpet? Förutom tändstift, fördelarlock och rotor slits. Tändkablar slits, likaså tändspolen (men den brukar klara sig länge) T.o.m fördelaren slits, dock tar det lång tid. Hur långt har bilen gått? Jag utgår ifrån att du har elektronisk brytarlös tändning?

Men jag måste fråga, B200K-motor. Det är ju en förgasarmotor. Har du en motorlampa på den?
av johan3123
Rådlös skrev:Utan att veta för mycket om modellen, men tändstift liksom alla andra tänddelar slits ju och bör bytas med jämna mellanrum. Dock i olika intervaller för dom olika delarna. Gavs det någon redogörelse för vad som nyligen var bytt etc. etc, vid köpet? Förutom tändstift, fördelarlock och rotor slits. Tändkablar slits, likaså tändspolen (men den brukar klara sig länge) T.o.m fördelaren slits, dock tar det lång tid. Hur långt har bilen gått? Jag utgår ifrån att du har elektronisk brytarlös tändning?

Men jag måste fråga, B200K-motor. Det är ju en förgasarmotor. Har du en motorlampa på den?
var tvungen att dubbelkolla och ja, det är förgasarmotor, och nej det är inte motorlampa, man kan fråga sig ifall jag verkligen har körkort när man inte kan symbolerna nåmera, men det är inte parkeringsbromsen utan den andra röda symbolen som vanligtvis är parkerings/varning för bromsvätskenivå....

fördelarlocket ser nytt ut, även tändkablaget, rotorn vette tusan, var sitter den?, tändstifterna ska jag ta en titt på..

bilen har gått 14400mil, 2ägare, stått på vintern i garage kört nångång då och då på sommrarna.
av Rådlös
Rotorn är den kontaktarmen som sitter inne i fördelarlocket. Den snurrar runt och "pekar" på den tändkabeln som är i tur att få en tändgnista till stiftet. Dom två, fördelarlock och rotor, säljs ofta tillsammans så man kan ju anta att båda är bytta.
av johan3123
Rådlös skrev:Rotorn är den kontaktarmen som sitter inne i fördelarlocket. Den snurrar runt och "pekar" på den tändkabeln som är i tur att få en tändgnista till stiftet. Dom två, fördelarlock och rotor, säljs ofta tillsammans så man kan ju anta att båda är bytta.
bra att veta! ang tomgången, den är ju bra när bilen är varm.. men vid kall fungerar det inte om man har choken, är bilen kanske byggd på det sättet när man startar den? (fanns ingen användarmanual, kanske finns en här på forumet)

kollade bromsarna och där var felet för lampan, den läcker mest troligt ifrån någon skiva ochmed att bromsvätskenivån var för låg.. fyllde på och då försvann felet. Ska kolla varifrån det läcker och se vad jag kan göra åt saken.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]