Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo245
tjena!
min 240-90 går mkt ojämt o ryckigt, när ja trampar ner gasen i botten snabbt (m xäxeln i friläge)så står den bara o bluddrar o kommer alldrig upp i varv.
smyger ja däremot mkt försiktigt med gasen så går den o varva ur.
som den e nu så e bilen i princip okörbar.
den har b230f inspruts motor.

en annan sak som e underlig e att avgaserna luktar konstigt, nästan sötaktigt? oljan på oljestickan samt under påfyllningslocket har en normal gyllenbrun färg, inte grå lr skummig vad ja kan se.

Har nån några tips om vad det kan vara för fel på bilen?
av Janne.N
Ja det låter som luftmassamätaren, :???: men kolla fel kod och framför alt gör rent i alla kontater säkrings hållare(oxid) jordflätor mellan motor o kaross så att det blir rejäl kontakt .Det verkar vara ett vanlig problem på våra bilar :wink: Så var det på min, hadde ett helsike men nu verkar det att fungka (ett tag) :lol: Lyser det någon lampa (orange) på instrumentpanelen?
av volvo245
jaha.. ok luftmassemätaren.. har man ju hört talas om att den kan ge upp..va kostar en sån på skroten?
näe lyser ingen lampa.. vet inte om sån skit funkar på bilen.
jo ja ska kolla all kontakter osv.
Tack!
av Janne.N
Det beror på vilken skrot du frågar,tips ring runt.I din bli sitter det en diagnos enhet.Åk till närmsta ok mack köp en Haynes handbok volvo 74-93 eller läs kap 6 i macken. Väl investerade pengar. Nu när alla säkringhållare och jordflätor har bra kontakt kan du köra diagnosen. då ska diagnosen stämma.Jag hadde en gång samma problem men struntade i att kolla alla säkringar osv,diagnosen var hel knasig vill jag lova därför är det JÄTTE viktigt att det är bra kontakt över allt, va jag tjatar :) Jag förut sätter att du har fixat en riktig servis,stift rotor,lock,luftfiltr,bränslefilter,olja,osv. :wink:
av volvo245
tack som fan! :D
d va massemätarn!
:lol:
Vilken mjukvara har ni?

Återkom gärna hur den funkar och vad so[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 II 2011 med en Diesel D[…]

Ta trädgårdsslangen. O spola ner samtid[…]

Restaurering av ratt

jag hade hellre lagt pengarna på en beg som […]