Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej min 240 lämnar efter sig små fläckar när man stänger av motorn. Har inte märkt att det läcker när man har motorn igång utan det är när man stänger av som det bildas en fläck. Har testat att lukta på det och det luktar just ingenting. Vad kan det vara och vart ska man börja lokalisera efter problemet?

Tack på förhand och trevlig midsommar!
Om det inte är olja så bör det vara kylarvatten från värmeanläggningen. Kolla slangar och rör mellan motorn och värmeelementet. Behöver du fylla på kylarvatten emellanåt?
Hittar du inget så kan en verkstad trycktesta kylarvattensystemet. Man pumpar upp ett tryck i systemet med en luftpump och ser om och var det läcker.
Rådlös skrev:Om det inte är olja så bör det vara kylarvatten från värmeanläggningen. Kolla slangar och rör mellan motorn och värmeelementet. Behöver du fylla på kylarvatten emellanåt?
Hittar du inget så kan en verkstad trycktesta kylarvattensystemet. Man pumpar upp ett tryck i systemet med en luftpump och ser om och var det läcker.
Köpte bilen med sprucken kylare och har bytt ut den till en helt ny, men då bromsarna verkar ligga på så har jag inte haft möjligheten att köra längre sträckor för att se om den drar vatten. Jag ska kolla slangarna till motorn och se om dem har spruckit eller sitter löst.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]