Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo1975
Hej!

Jag har nu bytt ut en bromsledning bak samt alla luftnipplar på min volvo 240. Jag har nu luft i systemet.

Jag och en kompis har åtskiliga gånger luftat nippeln som sitter vid höger bakhjul. (Genom att pumpa upp ett tryck på bromspedalen och öppna på nippeln)

Problemet är bara att hur mycket vi än luftar så kommer det varje gång vi öppnar på nippeln ut nya luftbubblor. Jag undrar om det är möjligt att ny luft kan sugas in någongstans? Är osäker på om jag fick alla luftnipplar helt täta, skule luft kunna sugas in där? eller nån annan stans?

Brukar det va väldigt besvärligt att lufta de här bilarna?

Vore väldigt tacksam för svar.

Volvo 1975
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har det runnit ur hela vägen och behållaren kan det ta ett tag att få ur all luft, bara att hålla på.

Har man skruvat isär en bromsledning kan man trycka ner pedalen lite och hålla den där med en pinne mot sätet så slutar det rinna.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Haynes för 240 74-93 och Teced 140 67-74 ger denna ordning för att lufta bromsarna:

1. Vänster bak

2. Övre inre vänster fram

3. Övre inre höger fram

4. Höger bak

5. Yttre och höger nedre inner fram tillsammans

6. Yttre och vänster nedre inner tillsammans
av volvo1975
Hej!

Tack för svaren det kanske bara är att hålla på lite till med luftningen.

Men jag undrar fortfarende skulle nåt litet läckage vid nån rörskarv eller nippel kunna orsaka att ny luft sugs in systemet?. Så att luften aldrig tar slut hur mycket man än luftar? Jag har haft problem att få nipplarna täta då jag borrat bort de gamla fastrostade.

Vänligen Volvo 1975,
av volvo1975
Hej!

Ok då får jag kolla noga att det är helt tätt då eventuellt byta bromsok.

Jag tycker ändå att det vore lite konstiggt att luft kan komma in i systemet via nåt litet läkage någonstans. Det har ju hänt att man
kört ett tag med läckande bromcylinder vid något hjul på andra bilmodeller och inte har bromspedalen blivit svampig för det. Är inte det konstigt eller?

Vänligen Volvo1975
Användarvisningsbild
av Hilmer
Huvudbromscylindern kan ha gjort sitt.
När ni luftat systemet, har ni då trampat pedalen i botten då ni släppt på trycket så är det med största sannolikhet just huvudbromscylindern som gått åt skogen. Den kan om den är sliten/gammal även ta skada av att den inte går i samma spår längre i och med att pedalens rörelse är större då man luftar systemet än vad den varit vid normal körning.
av volvo1975
Hej!

Aha så servon kan ta skada av att gå i botten om den är gammal. Ja Iså fall låter det ju troligt att den kan va paj då.

Tack för svaren//

Vänligen //Volvo1975
Senast redigerad av 1 volvo1975, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hilmer
volvo1975 skrev: Jo pedalen den brukar nog gå i botten när vi luftar. Gör den inte alltid det när man öppnar på en nippel?
Man ska hejda sig innan den går i botten, annars sabbar man huvudbromscylindern. Man skadar gummipackningarna då man tvingar den längre än den rör sig normalt pga avlagringar osv.
Så där har du troligen förklaringen till varför ni inte får rätt på det, en ny köper man till rimliga pengar.

Kan rekommendera bromsluftningsverktyg 42-71340 på Mekonomen, där trycksätter man kärlet med hjälp utav tryckluft ifrån hjulet för att tvinga genom bromsvätskan i systemet utan att behöva sitta och pumpa.
av volvo1975
Hej! Snabba svar här du är ute samtidigt som jag nu märker jag:)

Ok synd att man inte visste det innan, men nu är jag klokare iaf:)

Det låter troligt att det är felet då som sagt, ha det bra så länge

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]