Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robinbu
Hej!

Jag hade tänkt att låta en verkstad göra en framvagnsinställning på min Volvo 245 från -92 eftersom ena vinterdäcket slitits väldigt ojämnt. Väl där kollade dom först att framvagnen såg okej ut, vilken den såklart inte gjorde. Dels var bakre bärarmsbussningen på vänster sida helt slut och sen tyckte dom att hjullagret på samma sida glappade och behövde bytas.

Bussningen är bytt och idag tänkte jag att jag skulle ta itu med hjullagret. Hade köpt ett nytt på Biltema. När jag monterat bort det gamla och tvättat rent tyckte jag dock inte att det såg speciellt slitet ut. I Haynes stod att man skulle titta efter sprickor, repor, missfärgningar mm men såg inget sånt. Även lagerbanorna såg fina ut. Så jag packade allt med nytt hjullagerfett och monterade tillbaka enligt boken. Har inte någon momentnyckel så jag höftade lite på kraften. Drog åt samtidigt som jag snurrade navet tills det började gå trögt, lossade sedan 1/4 varv och låste med sprinten. Navet snurrade då lätt och gick inte att rubba med händerna kl12 och 6. Men när jag fått tillbaka skiva, ok och hjul och provade att rucka igen så fanns det fortfarande lite glapp. Svårt att säga hur mycket men är känns som knappt en mm längst ut på däcket.

Så nu till min fråga. Får det inte vara något glapp alls och hur mycket våga jag dra åt hjullagret för att minska glappet?

Tack för hjälpen!
Robin
av kilowatt
Det var väl dumt att du inte bytte lager och lagerbanorna när du ändå hade demonterat så långt. Nya lager och rikligt med nytt rent fett är alltid bra.
av robinbu
kilowatt skrev:Det var väl dumt att du inte bytte lager och lagerbanorna när du ändå hade demonterat så långt. Nya lager och rikligt med nytt rent fett är alltid bra.
Anledningen till att jag inte bytte var att det stod i Haynes att man alltid skulle byta både lager och lagerbanor samtidigt och för att byta lagerbanor skulle man ta navet till en verkstad som kunde pressa i de nya banorna. Hade jag kunnat göra allt själv där och då på köksbordet hade jag såklart bytt delarna när jag ändå köpt dem, men nu såg de ju fina ut så... Men det kanske var fel?!
av rid54
Jag tycker inte du gjorde fel i de givna förutsättningarna. Det är inte lämpligt att byta delar av ett lager. Om det inte är missljud i det gamla och du får till justeringen så finns inget som säger att det inte kan funka länge än.
Mvh
av AmazonSleper
Sen är de nog bättre kvalite på de gammla original lagret än det från biltema. Men nytt fett å spänna åt lagret lite så kör du lika långt igen :wink:

Så länge lagret är tyst är de inget fel på de. Ett lager som lever om är därimot bara att kassera.
av robinbu
rid54 skrev:Jag tycker inte du gjorde fel i de givna förutsättningarna. Det är inte lämpligt att byta delar av ett lager. Om det inte är missljud i det gamla och du får till justeringen så finns inget som säger att det inte kan funka länge än.
Mvh
Skönt att höra! Något missljud har jag inte hört. Läste mig till att man kunde provocera fram det genom att svänga fullt ut men inte hört något då heller. Ska prova att dra åt lite till och se om det blir bra.

Tack för hjälpen allihopa!
Robin
av rid54
Lyft hjulet. Sätt an lagret enligt instruktionen - lite glapp är bättre än för hårt ansatt. Sätt en skruvmejsel mot själva spindeln (mot justermuttern går bra) och håll örat mot skaftet, snurra på hjulet. "Missljud" borde då framträda. Lite lagerljud är normalt. När det börjar höras inne i bilen är det definitvt bytestajm.
Mvh
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]