Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Necra
Hejsan var in och besikta min gamla volvo 242 idag och fick CO 9,9 (4,5) mätarn gick inte längre..

Och det första jag tänker på är CO-skruven då och vad jag har förstått så sitter den i förgasaren.. och att man lätta på svarta locket och skruva typ och att biltema sålde detta verktyg förr men inte nu längre tyvärr :( (Kanske någon som en bild på detta verktyg?) :D

Grannen har fordonsservice och har mätare, så det ska nog gå att lösa men måste få reda på hur man ska ställa CO först.
(Zenith-Stromberg 175CD)
Bild
Mvh Tommy
av rid54
Om jag minns rätt så hade de äldre modellerna av denna förgasare en sorts "skruv" man lätt kunde vrida (satt undertill) för att ändra munstyckets höjdläge och därmed blandningen. Högre munstycke = magrare blandning. Senare modeller kräver att man pressar munstycket, om jag minns rätt, med ett särskilt verktyg. Uppifrån eller nedifrån, beroende på vad man vill ska hända. Du bör väl ha upp munstycket en bit för att ta ned CO-halten. Det borde finnas någon firma som har verktyg, tycker man; kanske de kan hjälpa til också.
/RID
av Rådlös
Jag har en Volvohandbok här där Volvo säger att Zenith - Stromberg 175 CD är fast inställd från fabrik. Det är möjligt att man trots Volvos uttalande kan ändra, men det skall man nog inte ge sig in på om man inte har järnkoll på vad man håller på med. Försök få nålen och "munstycket" kontrollerad i stället. Dom kan ju vara slitna efter ~ 30 år. Och din bekant som har fordonsservice måste väl kunna hjälpa dig?
av Necra
Tyvärr är detta inte den förgasaren som går att skruva underifrån :(

Jasså ja de verkar riktigt kört med att ställa con på denna, och ja det är en väldigt liten verkstad men ska fråga, tackar vet ja Ford förgasare mycket enklare och bara skruva på en skruv.. jag letar och letar på google men svårt med svar hoppas på fler svar här också :)

Förstår inte varför det ska va så svårt och ha en "blandings skruv" på förgasaren..

Tack för svar! :)
Mvh Tommy
av Amarace
AmazonSleper skrev:Skruven till Vänster ovanför tempraturcompencatorn är Co skruven :wink:
Fast den gör i princip inget alls, det är bra en finjustering.

Man måste pressa munstycket på dom som inte nålen går att justera på.

Men med så hög CO känns det som att nål/munstycke kanske inte är så fräscht längre.
av AmazonSleper
Ja men är ju likväl Co skruven :wink: Måste ju vara lättare å börja där iställe för å pressa munstycke.

Men har co bleve så hög sen förra besiktningen är nog grundfelet ett annat än osjusterad
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:
AmazonSleper skrev: Men med så hög CO känns det som att nål/munstycke kanske inte är så fräscht längre.
Det är samma verktyg till att justera CO-halten som att byta munstycket. Det finns ett verktyg att skruva i underifrån för att pressa upp munstycket (ner CO-halten/pressa in munstycket) och ett verktyg att pressa ner munstycket ( upp CO-halten/ pressa ut munstycket) och en tolk som gör att munstycket "hamnar rätt". På -70 och -80-talet hade nog alla verkstäder dessa verktyg, Det var bland det vanligaste jobben "på den tiden" att justera CO-halten för att kunden skulle hinna tillbaka till bilprovningen samma dag för att slippa ny besiktning (och ny avgift) Leta upp en verkstad som "varit igång" sedan den tiden, så har dom säkert grejer. Jag hade dessa grejer, men dom skickade jag med bilen (farsans 144 -72) när jag sålde den -08

Mvh
Lennart
av Necra
En kompis har en amazon med stromberg 175 cd förgasare (skiljer bara att gasen sitter på andra sidan)

Den har en annan storlek på nålen och munstycke då men de jag märker att hans munstyke sitter nästan helt "platt" mot godset runt om kring och mitt munstycke sitter 1cm ner i hålet :o om de kan vara så att de är felet.. plus att nålen såg inte alls fin ut, inte så blank och slät längre.

Min jätte fina nål..
Bild

Amazonens nästan helt platt och på min 242 är de drygt en cm ner till munstycket! :shock:
Bild

Från början var detta väldigt jobbigt! men nu börjar de blir riktigt intressant och felsöka! :D
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]