Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zamme
nu e det så att bilen inte vill fungera, 244 -81 B23A
tändkablar, rotor, fördelare, kondensator o brytare en bytt i höstas, o då justerades oxå tändningen, i samma veva byttes kamrem o spännhjul.

den började inte krabba förrens nyligen då den började ryka lite svart o baktända en massa men bara ibland, o dog den så fick man kirra på startmotorn ett bra tag med litta gas så hosta den igång.

har nu bytt soppa pump o kollat så hon får soppa o gnista o kollat över förgasaren o allt ser bra ut.

fick i gång hon ett par sec sedan tvär dog hon o sen dess har hon inte startat, hon tuffar till ibland ca 1 gång på varv men startar inte :cry:

non som har nonna bra tips/idéer på vad som kan va fel/problemet?
bogsera igång går inte pga att det e en automat.
kan tillägga att bilen stått i garage i 7år.
av rid54
Tror också på förgasarproblem. Partiklar i nålventilen så det blir seriöst för mycket bränsle eller nåt. Man KAN prova med att lossa bränsleslangen (och täppa igen den...) och se om den går igång på startgas. Funkar det är ju tändning etc OK och då kan man fokusera på förgasaren. Öppna flottörhuset, töm ut ev skräp, kolla munstycket o nålen o membranet, sätt ihop odh testa igen.
Mvh
/RID
av rid54
Som föreslaget av johnnyj, kolla om du har gnista. Kolla sedan att ev förkopplingsmotsånd är helt..., annars har du bara gnista när startmotorn går och det är rackarns förvirrande.... Motorn tänder vid startförsök, men dör direkt man släpper nyckeln.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Står kamremmen rätt?
Inte ovanligt att den hoppar, inte heller ovanligt att vevaxeldrevets klack går av så positionen flyttas
Användarvisningsbild
av Frrla
Tungviktarn: dedär såg ja dig skriva i en annan tråd som också var felet på dennes traktor om ja inte minns galet..

Har för mig denne person tog bilder där man enkelt kunde se hur man skulle kolla detta? Hittar själv inte tråden...
Användarvisningsbild
av zamme
nu så har jag fått litta tid o kolla på bilen. brände startmotorn så den e bytt.
kammremmen står rätt, testat med en annan förgasare (dock från en B21), bilen tänder till som förut men startar inte.

mätte ohmen på tändspolen o fick det till 3,5 ohm
strömsladden till tändspolen ger 12V frånkopplad, och ca 6V när sladden sitter på tändspolen?
jag har även testat kopplat från + till tändspolen, utan non vidare framgång.
tips på hur jag ska gå tillväga här näst?
av kombikummu
kolla stiften. Har dom av någon anledning sotat igen kan det bli så där.
oftast räcker det med att rengöra stiften med stålborste för att det skall funka.
av rid54
En långsökt grej är ju avgassystemet.... om det är igensatt så kan det bli som du nämner. Ibland hjälper det att bara skruva ur ett tändstift för att åtminstone få start (på tre cylindrar, då, förstås...), annars får du prova att sära röret före katalysatorn om sådan finns. Kan ju vara stopp i en ljuddämpare...
/RID
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]