Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av borpis
Har skaffat mig en 244 -79 med b21a och trestegad automat men jisses vad den slukar soppa, den drar över 1,5 liter/mil, är detta möjligt?, tycker jag har mätt detta ganska bra. Den läcker absolut inte soppa och detta är en välservad bil som servats var tusende mil!?
Har läst tidigare inlägg om detta och där talas det om åtgärder på kamvinkel/brytare/CO-halt/luftfilter/förgasarnål..
men jag kan absolut inte fatta att den drar så mycket ändå...

men vilken av ovanstående åtgärder gör mest för soppaförbrukningen?
av Janne.N
Tja jag är inte förvånad en kompis har oxå en.Det enda råd jag kan ge dig är, var säll med gasen och se till att du har frächa grejor stift filter osv.
Användarvisningsbild
av Sparkz
borpis skrev:men vilken av ovanstående åtgärder gör mest för soppaförbrukningen?
Allt.
Eller det som är mest fel, men allt behöver regelbundet underhåll, så är det med förgasare och mekanisk tändning. Brytare och förgasarnål slits hela tiden, och påverkar varandra. Ändrar man kamvinkeln (brytaravståndet) ändras tändinställningen som i sin tur ändrar CO, så allt behöver kollas, i den ordningen.
av volvo245
kan bara säga att ja hade en 244-82 med 3-stegad aut, den drog 1.4 milen
har även en 4vxl.man 76 som drar 1.3 - 1.5 beroende på hur man kör.
båda bilarna sitter det b21a i, tilläggas bör väl att bilarna inte är/var nyservade, dock ej helslut heller.
dom drar soppa dom jävlarna!

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]