Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tja! köpte ny ventilkåpspackning på Mekonomen och insugspackning.

Torkade rent och la på nya packningen över ventilerna men när den skulle böjas över framänden small den av direkt. han inte ens sätta packningen i sista pinnbulten! Måste ju vart en gammal rutten packning jag fått? tillverkad 1881 eller nått?

Far sa att den skall oljas innan montering, men packningen ska väll för f*n stöta bort olja så de gör väll ingen som helst nytta!? annars får den ju ligga i oljebad minst 16 år, 75 dagar och 14 timmar innan den mjuknat? å då är den väll förbrukad igen?

samma sak hände insugspackningen- böjde den pyttelite när jag skulle flytta den, så small den av. å har inte ens öppnat den förpackningen....

Jag är absolut inte oförsiktig med grejerna.
bytte ju insugspackningen på min 244 - b230e och de gick ju som en dröm för 5-6veckor sen. också köpt på mekonomen...
Reklamation tycker jag de skriker. Har väl bytt 20 ventilkåpspackningar men allri råka ut för de där.
Samma sak med packningen runt insuget. Brukar ju tåla å böjas rätt bra så länge man inte lägger den över en tvär kant å knäcker till typ.
245an skrev:gjorde samma misstag å inte olja in skiten slta med flytande packning!
doppa skiten i olja så blir den med böjlig! å va gör det inget dom håller ute oljan ändå
tänker mig att packningen har samma typ av funktion som en diskpropp typ. Om man blöter ner den så stöter den undan vattnet iaf. den blir ju inte blöt innuti på grund av det. hajjar ni mitt tänk här?
Frrla skrev:
245an skrev:gjorde samma misstag å inte olja in skiten slta med flytande packning!
doppa skiten i olja så blir den med böjlig! å va gör det inget dom håller ute oljan ändå
tänker mig att packningen har samma typ av funktion som en diskpropp typ. Om man blöter ner den så stöter den undan vattnet iaf. den blir ju inte blöt innuti på grund av det. hajjar ni mitt tänk här?
du menar att du tror inte att packningen "suger åt sig oljan" utan att de bara hamnar på utsidan??

ja tänker så här om nu en packning som ska håll aoljan inne i motorn inte kan få lite olja på sig för då börjar den läcka VARFÖR skulle man sätta den där från första början? om du hänger med :D
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]