Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mercury-50
#735632
Hej på er alla på forumet. Jag har en 240 GL -88 modell. Motorn är en B 23 F . En sk. "hjälpinsprutning" som många kallar det. Har fått problem att den inte startar när det är kallt. Startar lätt o enkelt när det är + grader men då har jag istället väldigt låg tomgång. Massamätaren kan det ju inte vara om den går bra om det är + grader eller? Har kollat kontakten under insuget "oljetempgivare" o även den brevid. Kan det vara tändspolen? Är MYCKET tacksam för tips förslag.
av Rådlös
#735766
Ja, man kan kolla på flera sätt. Vid halvårsskiftet 1988 kom lagen om katalysator på alla bilar. Bilar som var levererade i början på 1988 kallas i dagligt tal för -88a. Bilar som levererades efter halvårsskiftet kallas -88b. Normalt sker ju årsmodellbyten i september, men här blev det alltså mitt på året.
I samband med detta infördes ett antal "nyheter".
Först skall jag rada upp dom kännetecken som gäller för -88a så att du har något att jämföra med. Men vi börjar med att poängtera att många bilar hade katalysator redan före det här halvårsskiftet, men det fanns inte någon lag på det. -88a har ingen diagnostikbox, om det finns en lambdasond, då sitter den i grenröret, ganska nära motorn. Den har inte heller någon grön/orange lambdalampa i instrumentpanelen. Den har inte heller någon kallstartspridare. Och som sagt, den har inte med automatik, någon katalysator, men kan mycket väl ha det ändå. Det motorstyrsystemet heter LH 2.2.
Till -88b kom dessa förändringar: Lagstadgad katalysator. Diagnostikbox, sitter en svart plastdosa vid vänster fjäderbenstorn. Grön/orange lambdalampa till vänster i instrumentpanelen. (Ibland kallas den också motorlampa) Lambdasonden sitter nere under bilen, nära katalysatorn. En "extra" spridare, kallstartspridare, som blir en "sorts choke" när det är kallt. Motorstyrsystemet heter LH 2.4.
Så du måste nu reda ut vilken modell du har, när är den levererad eller registrerad första gången? Det avgör om du har den här kallstartspridaren eller inte. Det kan vara den som krånglar, men det finns även några andra felkällor.
Användarvisningsbild
av lennarte
#736695
Rådlös skrev: Grön/orange lambdalampa till vänster i instrumentpanelen. (Ibland kallas den också motorlampa)
En fråga som egentligen inte hör hit, men du "Rådlös" verkar ha koll på det. Sitter "motorlampan" på alla -88B? Jag har frågat flera, även på 740-forumet, men fått svaret -nej-. Inte på -88B. Står inget i instruktionsboken om det heller. Vilken lampa skulle det vara i så fall? Finns där en "utgång/ingång" på styrboxen man skulle kunna koppla in den på om den inte skulle vara inkopplad? Har kollat på Haynes elschema. men inte hittat något där heller. Bilprovningen bryr sig inte om det, men skulle vilja ha det för "egen räkning".
Rådlös skrev: En "extra" spridare, kallstartspridare, som blir en "sorts choke" när det är kallt. Motorstyrsystemet heter LH 2.4.
Någon sådan har jag inte heller. Bilen är uttagen i oktober -88

Mvh
Lennart
av Rådlös
#736718
Nu har jag inte kvar min 245, som i och för sig var en -92, men i den här tråden finns det t.o.m bildbevis: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2377586 Debattören som har lagt in bilderna finns för övrigt även på detta forumet.

Vad det gäller lambda- eller motorlampan så utgår jag från att den finns eftersom diagnostikboxen finns. (Hur skall man annars kunna veta att det finns ett larm om en felkod?) Som jag minns det nu sitter den längst till vänster och lyser orange med ett grönt Lambdatecken. Vrid på tändningsnyckeln i driftläge utan att starta motorn och kolla lamporna.
Användarvisningsbild
av lennarte
#736720
Rådlös skrev: Vad det gäller lambda- eller motorlampan så utgår jag från att den finns eftersom diagnostikboxen finns. (Hur skall man annars kunna veta att det finns ett larm om en felkod?) Som jag minns det nu sitter den längst till vänster och lyser orange med ett grönt Lambdatecken. Vrid på tändningsnyckeln i driftläge utan att starta motorn och kolla lamporna.
Har aldrig lyst någon lampa md den symbolen så länge jag har haft bilen (c:a 5 år). Och ändå har jag haft problem med bränsleförbrukning i 3 av dom. 2 år i rad har jag besiktigat med 0,6 i CO-halt, då skulle det lyst i så fall. Sista besiktning var det 0,0 igen. Ska kolla instrumentet och elschemat igen. Tack för snabbt svar
Edit: Kollade när jag kom hem. Varningslampan längst ut till vänster är gul, med en triangel och en bil. Antisladd? Längst ut till höger är blekare gul med text Engine Check. båda med blå lamphållare utan lampa i. Alla övriga är svarta med lampa i. Nästa till vänster är röd med något som är nästan tomt. Vaningslampa för tom tank? Dom har aldrig lyst,alla övriga fungerar (utom choke och overdriv lampan för automatlåda som jag ju inte har någondera).
Kanske ska flytta detta till 740-i sidan istället? Jag har ju "tjuvat in" mig här.

Mvh
Lennart
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]