- mån 04 mar 2013, 21:34
#734461
Till att börja med, vilken årsmodell har du? Gärna motortyp också.
Du måste reda ut vad säkring nr 8 matar. Sedan kan du koppla bort alla dom enheterna som hör till den gruppen. Isolera kabeländarna och notera var dom satt. Därpå sätter du tillbaka en säkring av rätt amperetal. Absolut inte en större som du gjorde. (Var glad att inte bilen brann upp). Nu mäter du med en voltmeter vid varje bortkopplad kabel vad du har för spänning där. Om någon av dom inte har 12 volt, så kan du ha en skada på den kabeln, isoleringen kan vara förstörd så att du har en kortslutning någonstas. I så fall får du reda ut var skadan är och byta den kabeln till en ny och frisk.
Har du 12 volt på alla ledningarna, så kopplar du in dom en och en. För varje enhet du har kopplat in kollar du säkringen. När du kommer till den som bränner säkringen har du hittat felet. Ta bort den enheten och ersätt med en annan, hel och fungerande enhet.
Det brukar sitta en tabell på baksidan av luckan till säkringspanelen som talar om vart säkringarna går. Gör det inte det, så står det i instruktionsboken. Har du ingen sådan, så får du skaffa dig en verkstadshandbok. Där står det också.
Jag skulle kunna tjuvkika i en instruktionsbok och läsa att säkringen går till: Klocka, Handskfackbelysning, Innerbelysning, Varningsljus, men det är absolut inte säkert att det är samma på alla årsmodeller så du måste reda ut detta själv.
Skulle det vara så illa att någon "glad amatör" har varit inne och kopplat diverse stereoanläggningar, extraljus och annat, så blir det dessvärre mycket allvarligt. Det säkraste i ett sådant läge är att riva ur hela den gruppen och göra om det efter ett originalschema. Sådana finns i verkstadshandböcker. Och dom hemgjorda kopplingarna får du slopa. Om det gäller radio eller extraljus så finns det färdiga platser i säkringspanelen för detta. Är du det minsta osäker på sådant här, så begär hjälp av någon kunnig.