Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft strul med min 240 hela vintern. Batteriet laddar inte, drog en fläta i från blocket till karossen men det hjälpte inte. Upptäckte nu att en säkring hade brunnit av nr8 uppifrån. Satte dit en ny 8a säkring som brann av direkt. Testade att sätta dit en 16a och då började klockan funka och lampan i taket men till slut så brann den säkring av med. Har även satt dit en ny laddningsregulator på generatorn. Vad ska sitta på plats nummer 8? Hur ska jag gå vidare och få allt att funka? Jag är totalt skit kass på el och så klart så får man strul med el då :evil:
Till att börja med, vilken årsmodell har du? Gärna motortyp också.
Du måste reda ut vad säkring nr 8 matar. Sedan kan du koppla bort alla dom enheterna som hör till den gruppen. Isolera kabeländarna och notera var dom satt. Därpå sätter du tillbaka en säkring av rätt amperetal. Absolut inte en större som du gjorde. (Var glad att inte bilen brann upp). Nu mäter du med en voltmeter vid varje bortkopplad kabel vad du har för spänning där. Om någon av dom inte har 12 volt, så kan du ha en skada på den kabeln, isoleringen kan vara förstörd så att du har en kortslutning någonstas. I så fall får du reda ut var skadan är och byta den kabeln till en ny och frisk.
Har du 12 volt på alla ledningarna, så kopplar du in dom en och en. För varje enhet du har kopplat in kollar du säkringen. När du kommer till den som bränner säkringen har du hittat felet. Ta bort den enheten och ersätt med en annan, hel och fungerande enhet.
Det brukar sitta en tabell på baksidan av luckan till säkringspanelen som talar om vart säkringarna går. Gör det inte det, så står det i instruktionsboken. Har du ingen sådan, så får du skaffa dig en verkstadshandbok. Där står det också.

Jag skulle kunna tjuvkika i en instruktionsbok och läsa att säkringen går till: Klocka, Handskfackbelysning, Innerbelysning, Varningsljus, men det är absolut inte säkert att det är samma på alla årsmodeller så du måste reda ut detta själv.

Skulle det vara så illa att någon "glad amatör" har varit inne och kopplat diverse stereoanläggningar, extraljus och annat, så blir det dessvärre mycket allvarligt. Det säkraste i ett sådant läge är att riva ur hela den gruppen och göra om det efter ett originalschema. Sådana finns i verkstadshandböcker. Och dom hemgjorda kopplingarna får du slopa. Om det gäller radio eller extraljus så finns det färdiga platser i säkringspanelen för detta. Är du det minsta osäker på sådant här, så begär hjälp av någon kunnig.
Har du centrallås? Koppla bort det isåfall och se om inte säkringen håller (ta bort reläna som sitter nedanför riskluftsutblåset i mitten).

Men oavsett så har du två olika fel, laddningen är ett och säkringen ett annat.

Laddningen, fungerar laddlampan? Slocknar den när bilen startat?
Amarace skrev: Laddningen, fungerar laddlampan? Slocknar den när bilen startat?
Är det så kopplat på 200-700serien att om laddlampan inte fungerar blir det ingen laddning?
På min Falcon med golf vxl.strömmare fick jag fixa jordglapp på lampan
annars ladda den inget(ger startström så generatorn laddar)
gaffe skrev:Om säkringen inte har med laddningsbara strulet så får det vara. Bilen är sopp slut men vill gärna ha den rullande till i höst. Angående laddningen så lyser ett batteri rött när jag slår av bilen, är det den? Bilen är en 244 från 1988
i mätarhuset ska ju massa kontrollampor lysa om de lyser en röd med ett batteri på så vet du att den SKA ladda!
pröva häng i en annan generator

felet på din säkring kan va c-låset som amarace säger hade liknande på min! stoppade man i reläna å låse eller låse upp bilen brann säkringen upp! inte säker på att c-låset går på 8ans säkring men har för mig det!
Hupp. Lampan med batteri ska lysa när du har slagit på tändningen. Den ska sedan slockna när motorn går och laddningen startar. Den ska INTE lysa när tändningen är avslagen, vilket jag tolkar vad du har skrivit.

Angående laddningen så lyser ett batteri rött när jag slår av bilen, är det den?
erikn skrev:Hupp. Lampan med batteri ska lysa när du har slagit på tändningen. Den ska sedan slockna när motorn går och laddningen startar. Den ska INTE lysa när tändningen är avslagen, vilket jag tolkar vad du har skrivit.

Angående laddningen så lyser ett batteri rött när jag slår av bilen, är det den?
ska inte laddnings lampan tändas när du slår av å slockna när motorns rotation stannat helt?
har för mig att den tänds på mina 3 240 när man slår av å sen slocknar när motorn stannat? :/
Aha, det kanske var så han menade. Länge sedan jag hade en 240, kommer inte ihåg hur det var där. När jag tänker efter så kommer jag inte ens ihåg på min 945:a om laddningslampan lyser under stoppvarven. Måste kolla senare.

Edit:
Nu har jag kollat, på min 945:a tänds inte laddningslampan vid avstängning. Men den är ju något modernare.
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
Beroende på generatorns/regulatorns egenskaper kan laddningslampan lysa när motorn varvar ned efter avstängning. Generatorn laddar fortfarande och då går ström genom laddlampan till "allt annat" som just kopplades bort med nyckeln. inget påverkas, såklart, eftersom lampan släpper igenom så lite ström, men fenomenet är märkbart på den generationen av bilar.
Mvh
/RID
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]