Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Genvägen
Fläkten på 245an från 88 gnisslar. 18000 mil.
Inte alltid, men oftast.
Finns det nåt man kan göra utan att plocka bort halva instrumentpanelen och byta hela paketet.
Kan man få in lite 5-56 i nån springa, och isåfall hjälper det?
Vad skulle ni ha gjort?
av kilowatt
Det är väl bara vid kallt läge den gnisslar? Såhär i det frächa vårvädret brukar den tystna när värmen kommer och ibland kan det hjälpa att ändra hastighet på fläkten, men i längden är det byte som hjälper, eller om du vill riva en halv inredning, går det at 55-6:a i lagren, men det håller sällan så länge.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Jag skulle testat med ett tjockare fett på spay.
5-56 och liknande "tvättar" bort det fett som finns kvar på lagret och skulle göra det sämre.
Dock får du nog demontera fläkten iallafall.
av Motherpearl
Jag hade exakt samma problem. Sen dog fläkten helt. Sådär roligt. Imma och skit kan bli riktigt lurigt om man har otur.
Finns en tråd här på forumet (sök på kupéfläkt) där jag fick massa tips och instruktioner. Jag har gjort detta jobbet ännu en gång hyfsat nyligen på kompisens bil. Maila/fråga här om du skulle stöta på patrull så ska jag hjälpa dig så gott det går via mail etc.

Det är helt klart genomförbart. Bara man inte har tummen mitt i ansiktet. Kan vara gött att vara två också.

Kör hårt!
av umekille
sök på forumet så hittar du någon tråd hur du byter fläkten...minns en kille hade kapat
sönder med en såg så det blev lättare byta nästa gång men...
Innan du sätter dit nya fläkten så smörj upp lagren extra.
Edit:bytte ett glidlager i en 220v calixvärmare med trunfläkt'
mot ett litet kullager...dränkte med rostolja,det skar efter ca:
2-månader...så där hade rostoljan dunstat bort av värmen som blev.
Här har du adressen till fläktbytet med bilder och text
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2073.html :-)-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det är svårt att få tag på friska begagnade fläktar kan man byta lager i dom. Det är samma lager (sintrad grafitbussning) i båda ändar och det är "bara" den övre (under fläktbladet) som blir sliten. Det är betydligr lättare att få tag i en motor som är kass och plocka den undre bussningen på. Glöm inte att "smörja" bussningarna innan du sätter i dom. Låt dom ligga i olja över natten eller håll bussningen mellan tummen och pekfingret, fylld med olja, pressa ihop tummen och pekfingret tills oljan "sipprar" ut genom bussningen. Använt inte för tjock olja och var försiktig med fläktbladet. Det är lite ömtåligt, plasten blir "sprödare" med åren. Jag har gjort så flera gånger med gott resultat, även på min 740

Mvh
Lennart
av dalldall
glidlager smörjer man så här. nya får man förmoda e smorda från fabrik, dock måste det ligga en filtring runt lagret indränkt i symaskinsolja annars håller det inte så länge, gamla lager värmer man lätt o lägger dom i nåt lösningsmedel typ tri, upprepa några ggr tills allt skit kommit ur dom, sen värmer man dom lätt igen o ner i symaskinsolja, nu e dom smorda efter konstens alla regler, men filtringen e viktig!!! inte alla fläktar som har en så. sen kan man fulbyta fläkten, det har jag gjort några ggr.
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]