Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dyos
Tjo!
Första inlägget här, och har en del frågor om min 440, -95a B20F.

Är inget vidare hemma under motorhuven, men idag tog jag mig en lite ordentligare titt än vanligt och märkte att gasvajern har på ett ställe (nära fästet vid själva "gasen") börjat rosta, och den, i vanliga fall, ihopflätade vajern hänger bara på 1-2 trådar och ser ut att gå sönder vilken dag som hellst, så den måste bytas snarast. Såg att bilia hade just den gasvajern till min bil, men hur svårt är det att göra det bytet själv? Jag kollade lite hur vajern var dragen, och det såg inte allt för komplicerat ut, men hur i hela friden får man loss den på "motorsidan"?
Vad skulle ett sånt byte kosta på verkstan? Känns lite som att misslyckas man själv med ett sånt byte kommer man ju liksom inte så långt utan en bärgning :(

Sen har jag en stark känsla av att det kan vara dags för ett oljebyte, men jag är inte direkt mer hemma på de planet heller. Finns det någon bra bok där man kan lära sig lite mer steg-för-steg hur man går till väga, eller är det bara att lämna in den till verkstan å be dom göra de bytet? ca. kostnad?

tack för ett grymt forum :D
av Addekarlsson
Välkommen till vår gemenskap här! :D

Köp Haynes verkstadshandbok. Kostar ett par hundra, och den betalar sig snart när du inser hur lätta dina problem är att lösa på egen hand. :D

Nu vet jag inte hur gaswiren sitter på en 440, men på min förra 740 glt bytte jag gaswire på en kafferast typ.

Byta olja är lätt.
Lossa oljepluggen i tråget, töm ut oljan i lämplig bytta. Lossa oljefiltret.
Fukta ner gummiringen på nya oljefiltret med lite olja och dra dit det med handkraft utan att ta i en massa. Bara dra så det sitter och lite till.
Dit med oljepluggen som du bytt kopparpackning på, och dra enligt moment som står i Haynesboken.
Fyll på därför avsedd mängd olja, som står i handboken för bilen.
Kolla nivå efter ett par minuter på oljestickan, så den ligger inom markeringarna.
Klart. :D

Mvh/ Adde
av dyos
underbart :D tack för hjälpen!
Var sitter den här oljepluggen? har inte hittat nån när jag varit nere å snokat, fast kanske bara missat den? Hur ser den ut på ett ungefär?

och var får man tag på den där underbara boken?

Tack!
av Addekarlsson
Oljepluggen sitter så gott som mitt under motorn. Är du under bilen kan du inte missa den. :D Rakt under blocket har du oljetråget, i den sitter det en plugg som ska lossas.

Den där underbara boken säljs på många ställen. OKQ8, Statoil, Micro, Mekonomen, Volvo, Meca, Biltema mm mm mm mm... :D

Mvh/ Adde
av dyos
Lysande =) ska ta mig en titt där under imorn!

men angående gasvajern, hur får man loss den ifrån fästet vid motorn? Hittar varken skruvar eller muttrar där, och den vertikala skåran är inte ens i närheten av tillräkligt stor för att få ut den :???: jag är ordentligt lost

alltså där pilen pekar, http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... py-mbi.jpg
av Addekarlsson
"gasa" fullt med ena handen på den där rullen, då kan du ta bort wiren från själva rullen. Så "viker" du ut wiren 90 grader rakt ut från rullen, då kan du dra wire med den där lilla" klumpen" rakt upp, så är den lös från rullen sen. :wink:

Mvh/ Adde
av dyos
jag misstänkte fan att de va nått sånt! haha, men vågade inte direkt testa de, med tanke på skicket vajern e i nu, dumt att riskera att ha av den så :)

grymt mycke tack för all hjälp!! nu kommer ni stackars 440 må så mycket bättre :D
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]