- fre 01 feb 2013, 23:11
#724390
Hej från Finland,
jag har just skaffat min första Volvo, en 240 GLE från -90 med b230f. Men har ett antal problem.
Kall är bilen väldigt svårstartad, hamnar snurra på länge och flera gånger utan att den ens hostar. Mitt i allt kan den starta och gå som en klocka. När den är igång funkar allt som normalt. Några gånger har bilen dött, oftast har det hänt i uppförsbacke eller i en kurva, har dock startat omedelbart igen. När motorn är varm så startar den alttid, men aldrig genast, hamnar starta och snurra några gånger/sekunder.
Bytte nyligen stift, kablar, fördelarlock, rotor och bränslerele. Luftmassemätaren är bytt mot ett fungerande. När jag vrider på strömmen hör jag inget från bränslepumparna, visserligen lite svårt att från framsätet lyssna. När bilen är igång hör jag iallafall huvudpumpen tjuta, eller surra, vet inte om det är bra eller dåligt.
Mätte också värden från lambdan då bilen var relativt varm, resultaten var 0.01-0.02V. Väldigt lite antar jag. Jag kopplade loss lambdan helt men det hade absolut ingen inverkan, borde det inte ha det? Är lambdan sönder kanske? Eller bränslepumparna?
Följande felkoder gav den: 1-2-1 Mass airflow sensor, 2-1-4 Ignition RPM signal erratic, 2-3-2 Lamda adjustment
jag har just skaffat min första Volvo, en 240 GLE från -90 med b230f. Men har ett antal problem.
Kall är bilen väldigt svårstartad, hamnar snurra på länge och flera gånger utan att den ens hostar. Mitt i allt kan den starta och gå som en klocka. När den är igång funkar allt som normalt. Några gånger har bilen dött, oftast har det hänt i uppförsbacke eller i en kurva, har dock startat omedelbart igen. När motorn är varm så startar den alttid, men aldrig genast, hamnar starta och snurra några gånger/sekunder.
Bytte nyligen stift, kablar, fördelarlock, rotor och bränslerele. Luftmassemätaren är bytt mot ett fungerande. När jag vrider på strömmen hör jag inget från bränslepumparna, visserligen lite svårt att från framsätet lyssna. När bilen är igång hör jag iallafall huvudpumpen tjuta, eller surra, vet inte om det är bra eller dåligt.
Mätte också värden från lambdan då bilen var relativt varm, resultaten var 0.01-0.02V. Väldigt lite antar jag. Jag kopplade loss lambdan helt men det hade absolut ingen inverkan, borde det inte ha det? Är lambdan sönder kanske? Eller bränslepumparna?
Följande felkoder gav den: 1-2-1 Mass airflow sensor, 2-1-4 Ignition RPM signal erratic, 2-3-2 Lamda adjustment
- By Raktidiket