Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niklas850GLT
Funderar som sagt på att köpa mig en 240 av något slag =?
Men vet inte vilken jag ska välja =?

Det lutar åt 242 eller en 245 men som sagt jag vill ha lite mer info och andras åsikter om dessa två olika modeller =)

Vilka hk alternativ finns det?
Vilka års modeller är bra att köpa?
Ska det vara DL, GL, GLT o.s.v. ?
Vill ju helst ha en från -83 då bilen blir lika gammal som mig själv =)
Vilka fanns modeller/betekningar fanns då?

Svårt att få tag i delar eller?

Tackar för svar =)
av Rådlös
Du måste fråga dig själv hur du tänker använda bilen. Har du barn, hund, sommarstuga, båt eller annat fritidsliv och även rörligt jobb, så skall du naturligtvis välja en 245. Och du skall även välja en så ny modell som möjligt. Detta av flera skäl. Senaste modellerna hade halva karossen galvad. Motorerna var också dom mest miljövänliga samtidigt som dom i jämförelse med det var dom bränslesnålaste. (Glöm förgasarmodeller) Dom har ju också dom senaste tekniska uppgraderingarna. Och med en rimlig logik så har ju också en sen modell gått kort totalsträcka.
På en bilmodell som har tillverkats i över 2,8 miljoner exemplar torde det knappast vara något problem med reservdelar.
Användarvisningsbild
av Hygglo
KööP Min -88 .. 13000 mil
Bild

Bild

27000:- med fälgar på bild 20000:- utan. Nya sommar & vinter däck på alufäljar medföljer... KÖÖÖÖP
av Maacke
240 serien var väl på topp runt -83 med 242 till 245 och allt från dl, gl, glt, gle, diesel till turbo så finns ju mycket att välja mellan fast 240in från -85 och bakåt börjar ju bli ovanligare.

Dom äldre är ju oftast förgasare och dom super ju jäkla mycket.

Dom nya är väl bättre på många sätt men dom från -85 och bakåt är ju nästan finare tycker jag iallafall, kanske bara för att dom är utrotningshotade, iallafall här.
av Rådlös
Maacke: "240 serien var väl på topp runt -83 med 242 till 245 och allt från dl, gl, glt, gle, diesel till turbo så finns ju mycket att välja mellan fast 240in från -85 och bakåt börjar ju bli ovanligare."

Njaaa, det går nog att tänja ut det påståendet. När 700-serien kom, var det meningen att den skulle fasa ut 200-serien. Verkligheten blev något annat. 200-serien överlevde 700-serien! 200 fanns t.o.m jämsides med 850 en kortare tid. Det kan ju knappast ha berott på att 200-serien skulle ha varit impopulära på något sätt.
Det är för övrigt Volvos mest långlivade modell. Också det måste ju ha någon orsak. :roll:

Läs mer här och kolla diagrammet längst ner på sidan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_240
av osla
jag gillar 200 serien mest från års 81 till 84/85. tycker dom ser bäst ut och sen att 83:orna blev skattebeff nu i år gör det ju inte sämre, två år iställe för ett år innan man ska på bess
av AmazonSleper
Förstår inte problemet med att förgasaren skulle dra så mycke bränsle? Har väl haft minst 4st 240i med förgasare allt från 81-86 å samtliga har gått på under litern? Lång åka runt 0,85
Ser man bara till å serva dom ordentligt nya stift å korekt inställning av förgasare/tändning så är de inga problem.

Men sett till bränsle åtgång så är väl B230F den snålaste å bästa motorn totalt outslitlig i 116hk utförande om den bleve ordentligt omskött. Min går då alldrig över litern normal körning blandad 0,85 å lång åka 0.8.

Personligen är jag otroligt svag för kombibilarna från 86 å framåt. Men även samtliga från 80 å bakåt en lagomt sänkt med stora breda plåtisar i någon äcklig 70tals färg är renna porren :lol: Dock ett måste den har kvar rätta kofångaren annars ser dom ut som ett missfoster.

Sen delar ja och nej reservdelar är väl inget bekymmer men mera detaljet till kaross lister inredningdetaljer börjar fan bli tunt av, bara å hitta hela kartfack till dörrarna på skroten är ju en prövning tycker jag :???:
av dalldall
håller med där, rätt inställd förgasare( så snålt så man får dra ut choken lite när man skall snabbt iväg) så under litern e inga problem, 5vxl låda gör ju sitt till såklart.
av osla
jag har en 245 som det satt b21 och gasare i, och dom första månaderna så tog den prick en liter milen och då gasade jag ganska rejält och med 4 petad låda. men sen ökade den till 1,2-1,3 l milen. skulle tro att gasaren skulle behöva få sig en renovering eftersom den tog så lite i början
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]