Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Landin
Hade tänkt dra på mig en 245 och bränna runt i istället för den sakta döende 945an, och då kom jag ju på, att iom att 245an jag ska titta på är en 88, och således som jag förstått ska ha 1031 axel så kläcktes ju drömmen om att helt enkelt (enkelt och enkelt ja...) sno slungdiffen från 945an och montera den i 245ans axel. MEN, nu är de så att jag har aldrig någonsin i mitt liv skruvat i en bakaxel annat än bromsar och bytt olja.
Så är det någon här som kan ge en novis en förståelig förklaring hur man ska gå till väga för att flytta över diffen?
av Landin
Rådlös skrev:Vissa 245 hade slungdiff. Kolla upp detta innan du gör något helt onödigt.
Jasså? De var mer än jag visste, vilka kunde ha de? Just den här är en helt vanlig 245 GL ´88
av Rådlös
Jag och mina 29 arbetskamrater hade tjänstebilar Volvo 245 i början på 90-talet. Alla dessa bilar hade slungdiff och automatiska nivåstötdämpare från leverans. Detta var visserligen årsmodeller -91 och -92 på dom bilarna. Men slungdiffen var ju inte något nyuppfunnet 1988.
Så kolla upp både en och två gånger. Är det en -88A eller -88B som är aktuell för dig?
Jag kan tillägga att mitt exemplar av dessa bilar rullar ännu.
av Landin
Rådlös skrev:Jag och mina 29 arbetskamrater hade tjänstebilar Volvo 245 i början på 90-talet. Alla dessa bilar hade slungdiff och automatiska nivåstötdämpare från leverans. Detta var visserligen årsmodeller -91 och -92 på dom bilarna. Men slungdiffen var ju inte något nyuppfunnet 1988.
Så kolla upp både en och två gånger. Är det en -88A eller -88B som är aktuell för dig?
Jag kan tillägga att mitt exemplar av dessa bilar rullar ännu.
Okej, aldrig hört om nån som haft en 245 som haft de men man lär sig nått nytt varje dag :P men då ska jag ta mig en titt in och se vad som finns där inne. Jag tror det är en 88A, den togs i trafik första gången 1988-04-11 iaf. Hur tar man reda på om de är en A eller B, vet att B har ju diagnoslådan under huven, men tänkte om de är nått speciellt chassinummer man kan kolla mot, för jag vet ju vad den här har för chassinummer
av JohnB
Farsans 245 GL -91 hade också slungdiff som standard. Den hade även förarairbag och ABS. ABS kanske alla hade då men Airbag var lite speciellt minns jag. Tror den kostade ca 160kkr så en del saker var bättre förr :D . Minns även hur mycket bättre den tog sig fram än den -85 GLT jag hade senare som saknade slungdiffen. Vet inte när B230F dök upp men den farsan hade var ruskigt mycket soppasnålare än den 87:a han hade innan. Vi åkte till Nordkap med en 6 meters boggie-vagn och hade ett snitt på 0.96. Lite OT så hade väl alla 740 -92 också slungdiff som standard om jag inte minns fel.
av Rådlös
Så här var det med -88A och -88B:
Vid halvårsskiftet 1988 började lagen om katalysator och blyfri bensin på alla nya bilar att gälla. Normalt sker ju årsmodelländringar inom hela bilindustrin i september varje år. Men här blev det då ett "udda" avsteg från detta. Men för att inte krångla till det med årsmodellerna så behöll man det pågående årtalet. Att dom har fått A och B som tillägg är väl mera bilbranschens påhitt. Någon säger också "Tidig" eller "Sen" -88. Dom flesta som är insatta förstår ändå vad det handlar om.
Det hade funnits både katalysator och blyfri bensin tidigare, men det var inget lagkrav i Sverige på det förrän 1/7 1988. (I Californien redan i slutet på 70-talet) Dom flesta västeuropeiska länder genomförde detta ungefär samtidigt. Men två länder med biltillverkning var måttligt intresserade av katalysator och blyfri bensin, Frankrike och Italien. Dom fick väldigt bråttom när dom väl förstog att det handlade samtidigt om vad kunderna efterfrågade.
För Volvo 240 innebar det att motorns styrsystem fick LH 2.4 med diagnosbox, som är det stora kännetecknet. Det finns några smådetaljer också som skiljer LH 2.4 från LH 2.2, som det tidigare styrsystemet hette. OBS! En -88A kan mycket väl vara utrustad med både katalysator och lambdasond, men när den tillverkades var det inget lagkrav på det. Den som hade köpt den gjorde nog det med miljönyttan i tankarna.
av Landin
Ja jag får helt enkelt se på måndag om den har 2.2 eller 2.4, lambdasond har den, iaf enligt emblemet i grillen, men det säger ju inget om sprutet, det är iaf B230F och M47 i den, det är det enda jag vet säkert :P och att den bara hunnit med 22000 mil än så länge motför 945ans 28000
av Rådlös
Förutom diagnosuttaget, om det finns (?) som du hittar enligt den här bilden, så hittar du också lambdasonden nere under bilen ganska nära katalysatorn. Om det är ett LH 2.2 så hittar du lambdasonden högre upp i grenröret på motorn. Och då är det alltså en -88A.
Bild
av Landin
Jaha, de sitter på samma ställe som i 945an, den har förövrigt lambdasonden i katten... inte bara just framför, utan där den är konisk sitter lambdan. Men då vet jag de iaf. Tack så mycket för den infon :)
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]