Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!
Som rubriken lyder så har min overdrive börjar spöka lite.
Den fungerar inte alls när bilen är kall men när ja fått upp värmen lite och trycker på knappen så hoppar den i i ca 5-10 sec och sedan hoppar den ur igen! ?:-/
Jag har felsökt och det är inget fel på relä eller solenoiden. Båda klickar när jag trycker på knappen, men det är olja på växellådan och den oljan är svart! :?:
Vad ska det vara för olja och vad ska den ha för färg?
motorolja brukar vissa hä i om den börjar bli dålig så gåre ett tag till. men ja vet inte riktigt va som ska bli dåligt.. finns ju många saker som kan bli kasst i en OD....
är du säker att det är rätt mängd olja då?
annars automatlådsolja ATE F-G?

kanalerna i den börjar bli igentäppta? isf kan du ju köra lite diesel i den? gjort så på några lådor. om man bara är försiktig och har bilen upplyft stadigt/ordentligt.. men se detta som en sista utväg om du inte vill plocka isär allt och gå genom den - eller köpa nytt..
Kontrollera så att du har säker jord. Har haft liknande symtom vid flertal tillfällen, dock kan ja inte påstå att dom varit påverkade av temperatur, men det har visat sig att jordanslutningen varit problemet.
5-50 olja har jag haft i den jag hade och det gick hur bra som helst i flera år. På OD-delen mot marken så sitter det ett räfflat lock med 6 skruvar, där under sitter silen och diverse fjädrar och kulor... Lossa ett och ett "lock" och håll reda på hur fjädrarna och kulorna sitter och se till så fjädrarna är hela.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]