Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
#50838
jag har lite frågor angående min nyinköpta 440 se 1996.
jag kan inget speciellt om bilar ska tilläggas :roll:
1.vad innefattar SE-paketet?
2.Går det att koppla bort bältesblinkaren som e ihopkopplad med varningslampan med ca:8 sladdar
3.instrumentbelysningen e svag eller obefintlig vid tank/temp sidan.
4.något slags "klunk"ljud vid ena framdäcket när man kör i mindre gropar och gupp?
5.e det fel på min blinkers spak när den inte går tillbaka när jag svänger andra hållet eller får man göra det manuellt,så e det väl på vissa bilmodeller?
6.går det att höja hästkrafterna med billigt och lätt sätt,typ öppet luftfilter,större avgasrör?
Användarvisningsbild
av Hobbe
#50885
1. 1996 innefattade SE-paketet "Pictor"-fälgar, elhissar fram och bak, fällbart mittarmstöd, höjbar passagerarstol, jacquard-/läderklädsel, krängninshämmare, läslampor fram/bak, raster på 3:e sidorutan samt spoilerljus (dimljus).
2. Kan du inte bara ta ur lampan?
3. Troligen nån lampa som gått eller skit på tavlan.
4. Svårt att säga direkt, men kanske är det stötdämparna som slår i eller nåt fäste som är dåligt.
5. Kan vara en plastbit som lossnat eller har armen hamnat snett, mycket enkelt att lossa den och titta efter.
6. Sugmotorer är inte billiga att trimma, med ett öppet filter och ett större avgassystem får du loss lite mer ork, men sen börjar det bli dyrt med tex vassare kam, få toppen iordninggjord, nytt sprut, etanolkonvertering m.m. Ett annat sätt om du vill komma billigt undan är att lätta bilen så du får fler hk/kg.
Användarvisningsbild
av jonny692
#50965
ska börja med att tacka för svaret.
Angående punkt 2 så är det ett snabbt tickande oxå,det är det som är irreterande.
3.är det svårt att byta lampor där bakom?
tack på förhand.
Användarvisningsbild
av henrikd86
#50978
det vill jag också veta. Lämnade in bilen för kamremsbyte och passade på att säga till att min instrumentbräda var lite sne så han kunde kolla på den. Han fixade det men tyvärr har lampan i mitten pajat :(.

Jag har hört från vissa att lamporna är ditlöddade och isf är det väl kört?
av krang
#51097
2) Om du drar ur kablarna till bältesträckarna under stolen så slutar det ticka. Tror inte dessa kablar har någon annan funktion än att just varna. Fungerar bra på vår 440 Se -94. Jag tycker dock summern som varnar när nycklarna sitter och dörr är öppen m.m. Den är jag dock på jakt efter att mörda eller byta tillnågon annan signal som låter...modernare.

Eller för den delen borde du ju, som du föreslår, gå lika bra att rycka sladden bakom varnaren istället. Det är inte svårt att få bort eller isär dem för att byta lampor etc.

3) Lamporna går att byta, när jag hade instrumentet borta senast vill jag minnas att det såg enkelt ut att göra det. Minns inte exakt vilken typ o.s.v. men instrumentet går att lossa framifrån om man bara är envis. Man måste dock lossa hastighetsmätarvajern om instrummentet är av den typ som inte har färddator(infocenter) på vänstersidan. Får man inte loss den på växelådan kan man plocka bort radion och värmepanelen och lossa vajern direkt i intrumentet om man vill tillräckligt mycket :D. Plocka bort pluspolen från batteriet så slipper du att ev. SRS ger felkoder om kablen till dess kontrollampa i instrumentet lossnar. Varning också för att kretskortet på baksidan av instrumentet snarare är en plastfilm med kopparbanor och för minsta lilla kan kontrollampor börja galppa om man har otur.

4) Framvagenen är alltid lika spännande. Det står i reparations hanböcker om hur man kan verifiera vad i framvagnen som är glapp om det inte är helt uppenbart. Eller så låter man bilprovningen göra det jobbet. Jag har samma problem och till dömma av alla reparationskvitton jag fick med vid köpet så har något i framvagnen bytts varannan besiktning.

5) Det ska ju fungera så ser man inget uppenbart när man tar bort den finns det beg.
Användarvisningsbild
av jonny692
#51109
tack för svaret.ska kolla under stolen.
alla sladdar bakom bältesvarnaren går in i varningsblinkers så jag vet inte vilken det är.
av krang
#51256
Jag tittade på bältesvarnaren idag men jag har inte hitta nått kopplingsschema till den så det är klurigt att reda ut vilka kablar som går till vad. Tog isär den och fann inget logiskt i uppbyggnaden av den som avslöjar hur man gör. Däremot så röck jag kablen till bältesträckaren och det fungerar utmärkt.

Beträffande min synpunkt på summern har jag hittat den och tagit bort den. Den satt ensam i hörnet i reläboxen. Känns mycket trevligare utan den. Kanske skaffar jag något annat men jag känner mig inte så huvudlös än att jag behöver bli påmind om att dörren är öppen varje gång jag öppnar den.
av krang
#51266
Jag hittade ett kopplingschema. Man kan inte utesluta någon av de 8:a kablarna till varningsdornet. De är gemensamma för bältesvarnaren och varningsblinkers. Plockar man bort någon där kommer man få problem med varningsblinkersen.

Gör istället som jag föreslog och koppla bort dem under respekltive stol. De har ingen annan funktion än just som bältesbrytare enligt samma kopplingschema.
Användarvisningsbild
av jonny692
#51276
ska kolla under stolen till helgen.tackar åter en gång för svaret :D
av mr_west66
#59630
ett tips är att sätta på sig bältet :P

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]