Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en volvo 240 -89 startar äckligt lätt när det är -18 grader ute men ligger det på -1 till -10 så total vägrar han starta! Och är det plus grader ute startar han väldigt lätt!? Någon som har en aning om vad det kan vara för något fel då? Anar nån form utav kondens eller fukt någonstans?

Kom gärna med förslag på vad det kan vara.. bilen har endast gått 12000mil med så kan ju inte vara några allt för stora förslitningsskador! :)

Mvh Andreas
Något som slits, men knappast syns, om man inte vet hur man skall kolla det, är tändsystemet. Först och främst tändstiften, sedan kan man helt enkelt bara gå bakåt i systemet. Tändkablar slits, hur märkligt det än låter. Fördelarlocket och rotorn slits också. I sällsynta fall slits även tändspolen, men det är nog aktuellt först senare i ditt fall med dina 12 000 mil.
Dåliga och slitna tänddelar av det jag har räknat upp här, är mycket känsliga för fukt. Det gör att spänningen i tändgnistan avleds på fel ställe så att den blir markant försvagad när den kommer fram till tändstiftet.
Så byt det här, stift, kablar, lock och rotor. Det är en av hörnstenarna för en fungerande (vinter)bil.
Rådlös skrev:Något som slits, men knappast syns, om man inte vet hur man skall kolla det, är tändsystemet. Först och främst tändstiften, sedan kan man helt enkelt bara gå bakåt i systemet. Tändkablar slits, hur märkligt det än låter. Fördelarlocket och rotorn slits också. I sällsynta fall slits även tändspolen, men det är nog aktuellt först senare i ditt fall med dina 12 000 mil.
Dåliga och slitna tänddelar av det jag har räknat upp här, är mycket känsliga för fukt. Det gör att spänningen i tändgnistan avleds på fel ställe så att den blir markant försvagad när den kommer fram till tändstiftet.
Så byt det här, stift, kablar, lock och rotor. Det är en av hörnstenarna för en fungerande (vinter)bil.
Jo klart saker och ting slits så sätt inte så jag menade! Ska kolla över allt sånt, men kollade fördelaren osv och ingen tendens till fukt alls där. Men det konstiga är ju att bilen vägrar starta vid just -1 till -10 grader.. Testade bilen imorse då var det -6 total vägrade starta, sen testade jag ikväll nu och nu är det -18 och då starta han direkt.
Känns inte som det har nåt med tändstiften att göra? Men ingen större kostnad att testa så testar allt sånt så får vi se :)

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]