Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej

jag håller på med att bättra på bilens rostskydd lite överallt på den & nu har turen kommit till trösklarna & dörrarnas nederkanter + undersidor som
för övrigt är 90% rostbefriade & på trösklarna så vet jag hur man gör osv......men jag ska även pensla/spraya på boddy på dörrarnas undersida &
nederdelen som sen kommer att täckas av bilens svarta breda orginallister & jag hade även ev lägga boddy från tröskeln & upp på själva insteget till alla 4 dörrarna & en liten bit upp under den U - formade plastlisten som håller bilens blå matta i kupen på plats det sitter en sådan blå U - list i plast vid varje dörr & jag har en 4 dörrars mod........& jag hade tänkt att göra så här först tvätta av samtliga lackade ytor med varmtvatten & lite yes diskmedel skölja & sen skölja av noga med vatten........& låta det torka riktigt noga över natten & sen rugga dom lackerade ytorna med ett fint
sandpapper & sen torka av allt slipdamm med en fuktig trasa & låta det torka igen......& sen spraya på med lite siliconborttagnings spray som gör ytan helt smuts & fettfri & efter detta så sprayar jag på hela ytan med 2 tunna lager med rostskyddsprimer/zinkspray & låter detta torka/härda
riktigt över natten........& sen så tar jag & penslar/sprayar på med boddy på alla dessa ytorna som jag ska rostskyddsbehandla & skydda mot vägsalt/fukt......kan man göra så här i den ordningen ?? eller får boddy medlet ett mycket sämre fäste & en sämre vidhäftningsförmåga av rostskyddsprimern/zinksprayen som underlag ??:-/ ......så finns det någon vänlig sinnad själ som är duktigare på detta här ämnet i forumet än vad
jag själv är ??:-/ ......så blir det rätt direkt från början ist för att boddy medlet ev ska börjar att flagna av efter ca 6 mån pga min okunskap......& min tanken med att lägga på en zinkprimer som grundfärg före jag lägger på 1 - 2 lager med boddy det var att på så sett så skulle jag få ett dubbelt så bra rostskydd......när jag ändå ska sätta igång fixa till & bättra på rostskyddet på min bil så att det blir ännu bättre men även mest oxå för att förebygga framtida rostangrepp på bilen........& bilens karros/plåt den är i ett jävligt bra skick & nästan till 90 - 95% helt rostfri överallt & har endast rullat 13.680 mil sen den 8 januari 1988......så denna bilen ska jag vårda väl & ha glädje av en lång tid framöver

men som sagt ang : min fråga så är alla tips välkommna
& tack på förhand :D
Hej. Jag använder kinesisk träolja (som jag tror har bäst inträngningsförmåga och ger därför bästa rostskydd) eller rå linolja. När jag köpte bilen 2009 sprutade jag linolja i alla balkar och hålrum. På exponerade delar penslar jag sedan på Biltemas rostskydd (den svarta lite tjockare). Den tycker jag är bra då den är elastisk och inte blir för hård och den sitter kvar bra.Jag hade två ställen på ovansidan av tröskeln bredvid den u-formade listen och där skrapade jag och slipade och målade tjockt med blå hammarlack (bilen är blå) och det har hållit i 3 år och ser ok ut för en bil i bra bruksskick. Zinkgrund har jag inte bra erfarenhet av. Body går att använda om det är 100 % rostfritt men jag tycker det är för hårt och risk att det rostar under.
Lycka till med bilen!
Biltema har en rostskyddsolja med linolja både på sprayflaska
och för bodyspruta...helnöjd med den men den luktar ju :D
Kinaolja har dem också på fritidsavdelningen...men se upp med en typ bodyspray dem har...
den torkar inte på en gång och är klibbig länge...Sen har ju volvo lite'
plastpluttar här o där man kan pillra bort o duscha in olja via i balkar.
errim skrev:Hej. Jag använder kinesisk träolja (som jag tror har bäst inträngningsförmåga och ger därför bästa rostskydd) eller rå linolja. När jag köpte bilen 2009 sprutade jag linolja i alla balkar och hålrum. På exponerade delar penslar jag sedan på Biltemas rostskydd (den svarta lite tjockare). Den tycker jag är bra då den är elastisk och inte blir för hård och den sitter kvar bra.Jag hade två ställen på ovansidan av tröskeln bredvid den u-formade listen och där skrapade jag och slipade och målade tjockt med blå hammarlack (bilen är blå) och det har hållit i 3 år och ser ok ut för en bil i bra bruksskick. Zinkgrund har jag inte bra erfarenhet av. Body går att använda om det är 100 % rostfritt men jag tycker det är för hårt och risk att det rostar under.
Lycka till med bilen!
okej bra & tack för tipset men varför har du ingen bra erfarenhet av zinkgrund då ??.....hmm lite svart hammarlack kanske på den lilla avlånga plåten vid den U - formade plastlisten & på insteget ist för bodyspray (min bilen den är röd)
Senast redigerad av 1 maccus, redigerad totalt 0 gånger.
umekille skrev:Biltema har en rostskyddsolja med linolja både på sprayflaska
och för bodyspruta...helnöjd med den men den luktar ju :D
Kinaolja har dem också på fritidsavdelningen...men se upp med en typ bodyspray dem har...
den torkar inte på en gång och är klibbig länge...Sen har ju volvo lite'
plastpluttar här o där man kan pillra bort o duscha in olja via i balkar.
okej bra & visst självklart så ska bilens alla hålrum få sig en omgång oxå med ett tunnt rostskyddsmedel......jag ska försöka att fixa ett sprut schema för min bil så kör man på lite metodiskt :wink:
Hilmer skrev:Spelar inte så stor roll vad du använder för bilen kommer att rosta oavsett, 240 i ett nötskal ;)
Det som är viktigt är att man gör detta då bilen är helt torr/varm (dvs gärna sommartid), finns det fukt kvar stänger man in detta och då är jobbet ogjort.
hej Hilmer

jo tack jag vet mycket väl om detta problemet......men man kan ju iaf försöka att göra sitt bästa för att hålla blien i ett bra skick så gott det bara går för om jag exempelvis bara struntar i det till 100% & inte bryr mig alls om bilen......då har jag snart en Volvo 240GL årsmod 1988 med ärliga 13,680 mil på mätaren som är lika sönderrostad som en skrothög & det vill jag inte
maccus skrev:
Hilmer skrev:Spelar inte så stor roll vad du använder för bilen kommer att rosta oavsett, 240 i ett nötskal ;)
Det som är viktigt är att man gör detta då bilen är helt torr/varm (dvs gärna sommartid), finns det fukt kvar stänger man in detta och då är jobbet ogjort.
hej Hilmer

jo tack jag vet mycket väl om detta problemet......men man kan ju iaf försöka att göra sitt bästa för att hålla blien i ett bra skick så gott det bara går för om jag exempelvis bara struntar i det till 100% & inte bryr mig alls om bilen......då har jag snart en Volvo 240GL årsmod 1988 med ärliga 13,680 mil på mätaren som är lika sönderrostad som en skrothög & det vill jag inte
Klart man inte vill, men ta till dig av tipset i övrigt för det är viktigt :)
Hilmer skrev:
maccus skrev:
hej Hilmer

Klart man inte vill, men ta till dig av tipset i övrigt för det är viktigt :)
japp jag suger åt mig all info & tips.....men på mitt jobb så har vi ett större varmgarage som jag kan stå & små fixa lite på kvällar/nätter/helger om jag vill & det är drygt 20 + grader där inne......så om jag parkerar min bil där inne på morgonen vid 06:45 då är den ju torr & fin om man ska göra lite utvändiga små jobb osv......men ska man ha bilen snustorr överallt i balkar osv då får den stå ett par dagar

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]