Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aalex
Hej, vet någon om det finns några skillnader på bakaxlelkåpor. Min gamla 245a 88a har jag fått ett läckage från och jag tror den rostat så pass att det finns ett hål. Jag har chansat och köpt en till en 3.54 och har nog en 3.54 axel fast jag vet inte riktigt. Den som rostat är i plåt och den jag köpt begagnad är i aluminium. Det är så mycket snö och kallt och blött så jag vill inte krypa under bilen och kolla.... heller. Och så är jag tveksam om bultarna riskerar att sitta fast... brukar dom det? Lite kymigt och dra sönder dom i kyla regn och blåst... jag har redan bytt bakaxeln en gång... dumt att jag inte behöll den andra bakaxelkåpan!

Vet nån? Vet ni!
Användarvisningsbild
av Pozze
aalex skrev:Hej, vet någon om det finns några skillnader på bakaxlelkåpor. Min gamla 245a 88a har jag fått ett läckage från och jag tror den rostat så pass att det finns ett hål. Jag har chansat och köpt en till en 3.54 och har nog en 3.54 axel fast jag vet inte riktigt. Den som rostat är i plåt och den jag köpt begagnad är i aluminium. Det är så mycket snö och kallt och blött så jag vill inte krypa under bilen och kolla.... heller. Och så är jag tveksam om bultarna riskerar att sitta fast... brukar dom det? Lite kymigt och dra sönder dom i kyla regn och blåst... jag har redan bytt bakaxeln en gång... dumt att jag inte behöll den andra bakaxelkåpan!

Vet nån? Vet ni!
Kolla gärna om denna tråden kan tillföra något: Bakaxelkåpa alu
av aalex
Tack!

Jag bedömer att oddsen är goda att den passar. Jag skall kolla hur djupt givaren sitter och bultarna är ju ganska lätta att ersätta med längre. Jag var så trött på min gamla bakaxel som ett lager skurit i så jag slängde den fast jag funderade en stund på att ta kåpan som en reservdel. Jag ville inte riskera att splitter hade åkt och skadat den på andra ställen också. Om inget annat går skall jag se om det är tillräckligt mycket gods för att svetsa eller så tennspacklar jag över rosten.. :). Men jag ställer nog min 245 a under vintern. Blev för kallt för fort.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]