Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#701518
har "lagat" värmen i en cupéstol från en -75:a. tänkte sätta en knapp men kan inte komma på en lagom enkel lösning som skulle bli bra.
vill inte göra något för avanserat. men den ska såklart inte kunna köras när nyckeln är urdragen.
Ska också dra på klädsel

förslag? har helt slut på ideér...

Här är en bild på stolen för den som vill beundra skönheten :) skall rengöras mer grundligt.
http://s757.beta.photobucket.com/user/f ... s.jpg.html
#701586
Har det funnits stolsvärme tidigare i bilen? Om inte, är väl det enklaste den typ av vippströmbrytare som sitter i mittkonsolen. Sådana bör du hitta på skroten. Är det en lampa i den så är det väl ett plus. Koppla in dig efter tändningslåset där det bara finns spänning när nyckeln är i och vriden till första läget. Du bör nog koppla stolsvärmen över ett relä så att det bara är styrspänningen du tar i låset. Matningen till värmeelementet tar du över relät från någon skarvplint efter batteriet. Glöm inte att säkra med rätt säkring och rätt kabelarea.
Skaffa gärna ett kopplingsschema för bilen. Det underlättar. Finns i verkstadshandböcker bl.a.

Ett tillägg: Skulle du, mot förmodan, inte hitta något användbart på en bilskrot, så finns det nya och liknande inom fritidsbåthandeln.
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71250
Dom är inte exakt lika men påminner om Volvo original. Dom här båtmodellerna är något mindre, men det skall finnas monteringsramar som skall passa i Volvopanelen. Fråga i båthandeln.
#701835
Rådlös skrev:Har det funnits stolsvärme tidigare i bilen? Om inte, är väl det enklaste den typ av vippströmbrytare som sitter i mittkonsolen. Sådana bör du hitta på skroten. Är det en lampa i den så är det väl ett plus. Koppla in dig efter tändningslåset där det bara finns spänning när nyckeln är i och vriden till första läget. Du bör nog koppla stolsvärmen över ett relä så att det bara är styrspänningen du tar i låset. Matningen till värmeelementet tar du över relät från någon skarvplint efter batteriet. Glöm inte att säkra med rätt säkring och rätt kabelarea.
Skaffa gärna ett kopplingsschema för bilen. Det underlättar. Finns i verkstadshandböcker bl.a.

Ett tillägg: Skulle du, mot förmodan, inte hitta något användbart på en bilskrot, så finns det nya och liknande inom fritidsbåthandeln.
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71250
Dom är inte exakt lika men påminner om Volvo original. Dom här båtmodellerna är något mindre, men det skall finnas monteringsramar som skall passa i Volvopanelen. Fråga i båthandeln.

Hej å tack för den undervisningen! :) skulle kanske skrivigt att de finns 2 kablar från bilen under sätet som skall gå till värmen? typ såhär ser kopplingsdosan ut -|
visst skulle man då teoretist sett kunna klippa en av kablarna och skarva in en brytare bara?

vart kommer dessa fram?
Kanske är det lättare att göra denna "klipp-koppling" närmare mittkonsollen för lättare kabeldragning?

eller bör man göra som du säger och dra allt nytt? kanske börjar brinna annars ;)
#701894
Handlar det om den årsmodell -80 som du har i din avatar? Då är mitt tips att du köper en sådan här bok: http://www.tradera.com/verkstadshandbok ... _168155683
Du behöver nödvändigtvis inte köpa detta exemplaret på Tradera, den finns hos antikvariat m.fl. Googla. Den heter ungefär Gör Det Själv Volvo 240 och 260. Det är i alla fall ett sökbart ord. Där har du kompletta kopplingsscheman till och med årsmodell 1986. Förr eller senare behöver du ändå ett kopplingsschema om du skall börja dra egna kablar. Det är ju så med el att gör man fel, då kan det gå riktigt illa. Men gör man efter givna förutsättningar (såsom fabrikanten har tänkt sig) så är chansen stor att man får till något bra.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]