Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maacke
Hey
Har en 240 VDO varvräknare som var på en mätartavla från -82, skroten som den är ifrån sa att den var från en 240 diesel.
Har hört från flera ställen att 240 dieselar inte fanns med varvräknare och har alldrig sett en med en.
har provat koppla in den i min 240 diesel och den fungerar men visar nestan exakt dubbelt för höga varvtal.
mätaren går bara upp till 6000 varv och varningsfältet börjar vid 5000, har bara sett 240 varvräknare som går till 7000 varv.
någon som vet?
av Rådlös
Hur det ligger till med varvräknare i olika modeller etc låter jag någon annan besvara, men menar du att en varvräknare för en diesel behöver vara graderad till 6000 v/min?
av Maacke
Jo det var där på den där varvräknar monterings anvisningen som jag såg att den fanns instruktioner till diesel också så det var då jag provade ringa till närmaste "volvo" skrot.

Och jag tror att dom flesta diesel varvräknare går till 6000 varv, det gör dom vel på 740 och 940 iallafall. har inte hört om nån till 240 förr, har provat söka runt på nätet lite.
det är konstit isåfall att den visar för mycket, bilen är renoverad och ombyggd från en 82a till 88 så kan det vara nån bensin generator på den eller kanske varvräknaren är trasig..
av Maacke
Jo den på W på generatorn, så det är konstit att den uppför sig på det här viset. Har en bensin varvräknare 2 uttag bak + dom 3 till klockan? set ut så på vissa bilder.
av Volvosson
Vill bara flika in att Volvo 240 Diesel 81-85 (Nya instrumenteringen) fanns med varvräknare.
Pratar nu om den stora varvräknaren som som sitter där standardbilarna annars har klockan.

Denna stora varvräknare va MYCKET ovanlig på 240 Diesel och är inte samma som till en bensinare.
av Maacke
Jo det är den stora där klockan ska vara, mitt mätarhus är sekert en 88 med elektronisk hastighetsmätare men prövade koppla in den där -82 mätartavlan och den visade lika galet för det. Verkar ju vara ganska sällsynt för hittar inte så mycket om dom, så lite irriterande att den verkar vara sönder.
laddade upp en kort film på youtube
av Volvosson
Det behöver inte va fel på varvräknaren, det kan va nåt med inkopplingen som du fått fel.
Särskilt med tanke på nästan exakt fördubblat visat varvtal. Tänk på att generatorn snurrar
ungefär DUBBLA varvtalet jämfört med vevaxeln, så du har nog troligen ett samband där.

Har ju själv haft en 240 Diesel med denna ovanliga varvräknare, men minns inte var impuls-
kablen var ansluten. Om du kan klura ut var impulskabeln ska sitta så kommer den visa rätt.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]