Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Glidan
Jag undrar vilka delar som ingår i ventilationen i motorn.Jag hittar en liten plastmojäng med tre slangar mellan insug o topp,vad gör denna.
av Arne
Det finns en liten sil i den, rengör eller byt silen, rengör slangdelarna också. Detta är till vevhusventilationen.
av Addekarlsson
Det är oljefällan för vevhusventilationen du hittat. Från den svarta burken går det ett rör ner i oljetråget (du ser det inte utan att skruva bort burken), där oljan rinner ner igen, istället för att sugas upp i insuget.
Det där filtret är en flamfälla, och den slänger jag åt skogen, för den orsakar ofta stopp i ventilationssystemet, vilket i sin tur leder till blårök och oljesöl.

Inträffar inte allt för sällan att ovan nämnda rör ner i sumpen kleggar igen. Det blir samma resultat som när flamfällan kleggar igen.
Jag försökte göra rent ett sånt rör en gång på min 780, men det slutade med att jag köpte en ny byrk för ett par hundringar. :D

Mvh/ Adde
av Glidan
Tack för tipsen, då borde man kunna blåsa i slangarna för att utröna om det är tätt.Jag har nu bytt bil till en med likadan motor,så det är fortfarande intressant med luftningen.Den förra körde jag 1000 mil utan oljeläckage så plötsligt börjar det fukta olja troligen ifrån oljepåfyllningen.
av Arne
Byt även gummipackningen på oljepåfyllningslocket.
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]